Vragen en antwoorden voor gebruikers die problemen ondervonden bij de eerste communicatie met de Shteba snelkookpanIk heb geen receptenboek van een voedingsdeskundige. Waar kan ik downloaden?Download het boek hier
🔗Download instructies hier
🔗Ik heb geen garantiekaart. Wat moeten we doen?Hoe u een garantiekaart kunt krijgenVraag: Mijn zwarte klep zit los, is het een huwelijk?Antwoord: Nee, dat is oké.
Vraag: Ik krijg stoom onder het deksel vandaan, wat moet ik doen?Antwoord: Controleer de pasvorm van de siliconen ring, zorg ervoor dat deze gelijkmatig in de borgring in de hoes zit. Als de ring op zijn plaats zit, maar er blijft stoom naar buiten komen, verwijder hem dan en kook in de regel ongeveer 10 minuten, daarna krijgt de ring de gewenste maat en stopt de stoomuitvoer. Het vapen kan ook stoppen na een paar keer koken.
Als koken niet helpt, breng de snelkookpan dan terug naar de winkel.
Vraag: Ik krijg stoom uit de gesloten zwarte klep, is het een huwelijk?Antwoord: Als de snelkookpan hierbij druk opbouwt, dan is een beetje zweven / sissen acceptabel en meestal geen gedoe tijdens het koken. Een mogelijke oorzaak van het fenomeen is een losse moer aan de binnenkant van het deksel of een verschoven siliconen pakking in de klep. Oplossing: Verwijder vanaf de binnenkant van de motorkap de beschermende metalen ventieldop. Draai de moer los, demonteer de klep, corrigeer de pakking, monteer de onderdelen in omgekeerde volgorde en draai de moer goed vast. De hele procedure van montage en demontage is eenvoudig en de grootste moeilijkheid is om de volgorde te onthouden waarin de onderdelen zijn gemonteerd.
Vraag: Ik heb geen afteltimer.Antwoord: Het aftellen begint nadat de snelkookpan de parameters heeft bereikt die door de fabrikant zijn ingesteld, bijvoorbeeld op het "ROAST" -programma, begint de timer af te tellen nadat de temperatuur 170 graden bereikt. Wacht tot het aftellen begint en doe dan voer in de kom. Bij programma's met druk begint het aftellen nadat de druk is verhoogd.
Vraag: Ik heb een snelkookpan gekocht, maar mijn deksel zit los (speling), is het een huwelijk? Antwoord: Dit is geen defect, nadat de druk is ingesteld, wordt het deksel goed vergrendeld.
Vraag: Kan het deksel onder de kraan worden gewassen?Antwoord: Ja, dit mag, je beschadigt niets met water. Draai na het wassen het deksel om zijn as om water uit de technologische gaten te laten lopen.
Vraag: Hoe de zwarte klep te reinigen.Antwoord: Er zijn twee opties om te wassen, afhankelijk van de mate van vervuiling - met gedeeltelijke of volledige demontage van de klep. 1. Trek met een kleine hoeveelheid kracht de zwarte klep omhoog en spoel deze af onder een straal water. 2. Verwijder de beschermkap aan de binnenkant van het deksel en demonteer de klep volledig. Afspoelen en verzamelen.
Vraag: Waar kan ik een vervangende siliconenring kopen en welke kommen met antiaanbaklaag zijn geschikt?Antwoord: Native ringen zijn al te koop. Ook geschikt vanaf eenheid en merk 6050
De schalen zijn geschikt van de Dex40 snelkookpan en van het merk 6050
Vraag: Waarom werkt de temperatuur op het display in de verwarmings- en suddermodi? Houdt het personeel de ingestelde temperatuur niet aan?Antwoord: De snelkookpan van Shteba houdt de temperatuur vast met een fout van + \ - 1 graad.
Er is een temperatuurtest uitgevoerd, die kan worden bekeken op deze link
Temperatuurtest Het display toont de aflezingen van de temperatuursensor.
In de stoommodus komt er spray uit de zwarte klep. Dit is normaal?Antwoord: Ja, wanneer de klep open is, kan de spray in stoommodus vliegen. Dit is normaal.
De snelkookpan geeft een piepgeluid in de modi Roosteren, Stomen, Verwarmen en Sudderen. Is dit normaal en wat betekent het?Antwoord: In de bakmodus laat de snelkookpan een pieptoon horen wanneer hij zijn maximale temperatuur bereikt en begint het aftellen.
In de stoommodus piept de snelkookpan als de zwarte klep gesloten is. Dit is normaal omdat de stoommodus bedoeld is voor gebruik zonder druk, met een open klep.
In de voorverwarmmodus maakt de snelkookpan een piepgeluid wanneer de temperatuur hoger is dan 100 g en de snelkookpan onder druk staat.
In de suddermodus klinkt er een piepgeluid wanneer de snelkookpan onder druk staat.
Hoe de klep te demonteren en te monterenHoe het deksel van een Shteba snelkookpan te demonterenhttps://Mcooker-nln.tomathouse.com/index.php@option=com_smf&Itemid=136&topic=278949.0Hoe de Steba snelkookpan werkt
Ik besloot om te kijken of het mogelijk is om in Shtebe (ik heb DD1) te bakken in modi met druk, maar zonder deksel, dat wil zeggen zonder druk in de kom.
In principe frituurt Shteba ook goed op het reguliere Frituurprogramma, de verwarmingstemperatuur is daar ongeveer 170 graden, maar er waren vragen van gebruikers of er een mogelijkheid is tot intenser frituren.
Dus - de eerste ervaring.
Om te controleren of het verwarmingselement is ingeschakeld en er een spanning van ~ 220V naar toe komt, heb ik het metalen deksel aan de onderkant van de snelkookpan losgeschroefd en een gewone gloeilamp in een patroon met draden aangesloten op de aansluitingen van het verwarmingselement. Het is dus heel duidelijk zichtbaar - het verwarmingselement staat aan of uit. Het personeel en de kom waren op kamertemperatuur - ik kookte niet, ik ging twee dagen niet aan. Om de temperatuur te regelen, heb ik een thermometer gebruikt die ik op Ali had gekocht - zoals deze, TP101:
Hoe wordt het meestal aanbevolen om in Stebe te bakken? Giet wat olie in de kom, zet het braadprogramma aan en wacht op het opwarmsignaal - daarna begint het aftellen op het display.
Dus ik deed. Ik goot de roest in een roestvrijstalen kom. olie om de bodem met 1 à 2 mm te bedekken. Ik heb het Kasha-programma ingeschakeld met de standaardparameters - 0.7b, 10 min.
Na de start van het programma ging mijn lampje aan, het verwarmen begon. Na 4 minuten (gedetecteerd door de elektronische kookwekker, die onmiddellijk na de start van het programma startte), werd de olie in de kom verwarmd tot 180 * C, wat meer is dan in de bakmodus, het verwarmen ging door. Glad(!) na 5 minuten klikte het relais, mijn lampje ging uit, wat betekende dat het verwarmingselement uitging. Op de bovenste regel van het display lichtte niets op (in de zin van druksymbolen 0.7b). De olie had een thermometertemperatuur van 216 ° C en de temperatuur bleef stijgen. Ik had geen tijd om op te merken of het aftellen was begonnen, zo'n hoge temperatuur bracht me in de war. Ik zette de pap-modus uit en zette de loom-modus aan - een knop met een getekende thermometer. De gloeilamp (en het verwarmingselement) ging een seconde aan en ging uit. Op de bovenste regel zag ik 220c - dit is een zeer hoge temperatuur voor een snelkookpan, binnenin, in het geval, zijn thermische zekeringen geïnstalleerd om te werken bij 142 ° C. Daarom haalde ik snel een kom hete olie tevoorschijn en plaatste een reserve teflonkom in het Shteba-lichaam, schonk wat water om het verwarmingselement zo snel mogelijk af te koelen.
Welke conclusie volgt uit de eerste ervaring ...
Blijkbaar hebben de ontwikkelaars in het algoritme van de programma's met druk een continue verwarming van vijf minuten van het verwarmingselement ingevoerd, zonder controle van de ingebouwde thermische sensor. Het doel is om zo snel mogelijk druk te krijgen, maar hiervoor is het noodzakelijk dat er water in de kom zit, dat verandert in stoom en een gesloten deksel met een gesloten klep. Als de thermische sensor na 5 minuten een kritisch hoge temperatuur detecteert, wordt het verwarmingselement uitgeschakeld.
De tweede ervaring.
De snelkookpan is koud. Een kom boter ook op kamertemperatuur laten komen.
Nu nam ik drie kleine aardappelen, geschild en in blokjes gesneden. Standaard ingeschakeld, Pap, 0,7 b 10 min. Ik wachtte niet op het opwarmen, ik deed aardappelen in de kom, praktisch in één laag op de bodem van de kom. De temperatuur is nu niet zo snel gestegen, dit is begrijpelijk. Zoals elk voedsel bevat de pot vocht, dat wil zeggen water, wat een goede warmteafleider is voor de kom en het verwarmingselement. Hij begon de temperatuur te meten toen de aardappelen in olie begonnen te knetteren.Na drie minuten (op een aparte timer) vertoonde de olie tussen de aardappelschijfjes 110 * C, na 4 en na 5 minuten - ongeveer 120 * C, en - kijk eens, het verwarmingselement ging na 5 minuten niet uit , maar bleef continu opwarmen, mijn lampje brandde! En hoe rozer de aardappelen werden, hoe meer de olie in de kom opwarmde. Het is duidelijk dat het water uit de aardappelen is verdampt. En het verwarmingselement bleef verwarmen en verwarmen ...
Daardoor kregen de aardappelen precies 14 minuten later een blozend en zeer smakelijk uiterlijk, waarna ze gewoon verbrandden. Zet het uit. De thermometer gaf 186 * C aan, en toen hij was ingeschakeld voor loomheid, zag hij 190 * C op het scherm. Het verwarmingselement was continu aan het opwarmen. Op de bovenste regel lichtte niets op. Op de onderste regel gloeiden ze droevig om 0:10 ...
Conclusie uit het tweede experiment.
Met voedsel in de kom is de verwarming van het verwarmingselement wanneer het programma onder druk draait (en met het deksel open) niet zo kritisch, aangezien het verdampte water warmte afvoert en zorgt voor warmteafvoer. De snelkookpan werkt gewoon als een elektrische brander van 900 W. Frituren is heel goed mogelijk. Aan het einde is de temperatuur zelfs hoger dan in de bakmodus.
Derde ervaring.
Waar is een druksensor voor? Het staat aan de onderkant van de snelkookpan en ik heb het eerder laten zien.
Hij wachtte weer tot de kom en Shteba waren afgekoeld.
Ik neem een lege roestvrijstalen kom. Hij deed het deksel erop, maar verwijderde de klep. De metalen dop aan de onderkant is losgeschroefd. Hij hield Shtebu in een hoek van ongeveer 45 graden achterover, leunde tegen de muur. Ik zet standaard de pap-modus aan.
Zonder te wachten tot iets daar erg heet wordt, open ik het contact met een schroevendraaier die onder de druksensorplaat is geschoven. Het relais klikt onmiddellijk, het verwarmingselement en het aangesloten lampje gaan uit. Op de bovenste regel van het display licht 0.7b op en het aftellen begint! Dit is te zien aan de manier waarop de dubbele punt knipperde om 0:10 en de LED naast de Kasha-knop knipperde. Bovendien zet het herstel van het contact het verwarmingselement weer aan, en het openen van het contact van de druksensor schakelt het verwarmingselement uit.
Het verwarmingselement zelf wordt ingeschakeld met behulp van een tussenrelais op de voedingskaart, maar dit relais wordt aangestuurd door de microcontroller, hij is het die de toestand van het sensorcontact analyseert. En laten we er rekening mee houden dat de temperatuur bij de thermische sensor in dit experiment verre van die zou zijn met oververhitte stoom met een druk van 0,7 b, niet 115 * С! Aan uit Dit had op geen enkele manier invloed op het verwarmingselement.
Conclusie uit het derde experiment. Met behulp van een druksensor (in modi met een druk van 0,7 b) wordt de verwarming van het verwarmingselement geregeld, dat wil zeggen, het wordt in- / uitgeschakeld om de standaarddruk in de kom te behouden. Dit wordt mechanisch gegarandeerd - wanneer de druk wordt getypt, zet de siliconen afdichtring zich uit als een wig tussen het deksel en het lichaam, de kom drukt op het verwarmingselement en ze bewegen letterlijk een millimeter of iets meer naar beneden ten opzichte van het lichaam . Vervolgens gaat het contact, dat mechanisch met het verwarmingselement is verbonden, open en dit leidt tot het loskoppelen van het verwarmingselement. Na een beetje afgekoeld te zijn, daalt de druk in de kom een beetje, wordt het contact hersteld en gaat de verwarming van het verwarmingselement aan.
De vierde ervaring.
In de uitgeschakelde snelkookpan heb ik een kartonnen doos onder het sensorcontact gelegd - ik heb het contact geopend. Ik zet de snelkookpan in het netwerk aan - op het scorebord, zoals verwacht, lijnen. Maar het inschakelen van een modus werkt helemaal niet. De knoppen reageren op geen enkele manier.
Gewoonlijk gaat bij andere snelkookpannen van andere fabrikanten, wanneer het contact van de druksensor verloren gaat, het foutsignaal E4 op het display branden. Shteba heeft dat niet. De modi gaan gewoon niet aan.
P.S.
Ik heb in ieder geval een Steba DD1 Eco uit 2012, zoals ik begreep op de sticker aan de onderkant (er zijn nummers als deze: 9-12 / 2012)