Trouwens, desem in Nederland en in het noorden van België, Vlaanderen, noemen ze zuurdesem in het algemeen, en zuurdesem op basis van zuurdesem:
desembrood (zuurdesembrood),
natuurdesem (natuurlijk zuurdesem, dat wil zeggen niet met gist, maar van een gevlekt gefermenteerd deeg),
zuurdesem (zuurdesem, dus geen gistdeeg, maar een zuurdesemdeeg)
Dankzij de inspanningen van vechters voor de juiste, zo natuurlijk mogelijke voeding - Japanse macrobiotische en New Age vegetarische in de tweede helft van de 20e eeuw, later - de moderne beweging voor ongepelde hele voedingsmiddelen en volle granen in brood - begon het woord desem om gisting op volkoren aan te duiden, voor bakken van tarwebloem of -meel of gedispergeerde tarwekorrels.
De eigenaardigheid van de desems die tegenwoordig populair zijn in het Westen, is dat ze extreem koel zijn en verpakt in strakke stoffen zakken, vastgemaakt met een touwtje, zodat het zuurdesemdeeg niet in volume kan groeien zoals Italiaanse zuurdesem-bigies.
Desem wordt gekenmerkt door het aroma van cider en calvados, appel, licht cognac-alcoholisch, voor polbyanny desem - romig-appel-vanille. Het is moeilijk te omschrijven, de geur van groene appelschil en romige wrongel, de unieke geur van rijsgist in de desem - het aroma 2,3 methylbulylacetaat ... Het is direct herkenbaar omdat het het moment geeft waarop de desem klaar is .
De opgeblazenheid en strakheid van de tissuetas wordt gebruikt om de activiteit van desem erin te beoordelen. Als de tas strak en eigenwijs is, is de desem rijp en actief en kan deze worden gebruikt. En als het slap is, at de desem al het voedsel op, kalmeerde en viel in slaap, dan moet het worden geactiveerd voordat het wordt gebruikt om deeg of brooddeeg te fermenteren.
Desems zijn koude starterculturen, ze worden verwijderd uit een mengsel van graan of granen met water bij lage temperaturen, bij 10-18C. Ze worden gefermenteerd (gevoed en laten rijpen, bereid om mee te bakken) bij 16-21C. En ze worden bewaard bij 4 ° C (3-7 dagen, daarna moeten ze opnieuw worden gevoerd, ververst bij 16-21 ° C) .. En ze bevatten zuurdesem op elk type tarwe - gewone bakkerij, spelt, camute enzovoort. Tarwe en spelt desems zijn het meest populair in Europa.
In desem maakt rijsgist 2% uit van de totale microflora. Er zijn 15 miljoen gistcellen en 750 miljoen cellen van melkzuurbacteriën per gram desem-startercultuur. Desem-onderzoeken hebben aangetoond dat ze 44 verschillende giststammen bevatten. Ze behoren allemaal tot het type bakkersgist (S. cerevisciae)
Verschillende factoren beïnvloeden de reproductie en activiteit van bacteriën en gisten bij desem, ze kunnen worden gegroepeerd in externe en interne factoren.
• Externe factoren.
- Temperatuur van zuurdesem en deeg.
- Zuurstofgehalte in zuurdesem en deeg (kneden, kneden).
- Verhouding melkzuur tot azijnzuur in de zuurdesem en in het deeg (= fermentatietemperatuur en deegvochtigheid)
• Interne factoren.
- Nutriënten (= meelgraad, bakadditieven in het recept)
- рH
- Buffercapaciteit van het deeg (= asgehalte van bloem)
- Vochtgehalte van de startercultuur
- Zout
Ultra-clean of de gemakkelijkste vorm voor beginners - dezem in een fles of in een tas - kan zowel in Europa als in Amerika worden gekocht.
Een beetje geschiedenis.Gevert was een Belgische bakker van het moeilijkste brood voor bakkers - tarwebrood gemaakt van versgemalen tarwebloem. Na de oorlog keerde hij terug uit Frankrijk, waar zijn familie was geëvacueerd, en vond in zijn bakkerij in Gent een methode uit om een waanzinnig lekker zwart tarwebrood te bakken. Voor dergelijk brood vond hij een Franse zuurdesem uit, maar niet van witte bloem, maar van tarwekorrels. Hij noemde zijn zuurdeeg "zuurdeeg", wat in zijn taal klonk als "desem". Zuurdesembrood - Desembrood
30 jaar later onthulde hij het geheim van zijn brood aan Amerikaanse bakkers, die op hun beurt de schrijver Laurel Robertson troffen met een Desembrot. Robertsons boek Lauren's Kitchen Bread, waarin ze desem en heerlijke gebakjes ermee beschreef, wekte het bakkende Amerikaanse publiek op. Sindsdien is de hype over desem al 30 jaar niet verdwenen.
In 1984 organiseerde de Nederlandse bakkersvereniging een workshop zuurdesembakken en een bakkerswedstrijd om zuurdesembrood te bakken. Omar Gevert was er ere-rechter en bereidde een gedrukte instructie voor de deelnemers van het seminarie voor, waarin hij zijn desem en zijn desembrot beschreef.
In de zomer van 1987 publiceerde de Engelse schrijver Tom Jane, die zelf 'het beste, nauwkeurigste en meest begrijpelijke' boek over het bakken van zelfgebakken brood schreef, de instructies van Gewart in zijn Three-Course Gastronomy Gazette. De instructies van Gewart gingen vergezeld van commentaren uit het Duits bakker Rolf Weichold uit Düsseldorf, die in wezen het recept van Gewart belachelijk maakte, zei dat dergelijke recepten niet serieus moesten worden genomen, hoewel hij de methode zelf niet had geprobeerd, dat het broodpoëzie was en geen wetenschap.
Vandaag, 70 jaar na die gedenkwaardige tijd, toen Gevert de technologie van Desem en Desembrote volledig perfectioneerde en zijn sensationele brood begon te bakken, wordt het duidelijk dat zijn recept de perfecte perfectie is vanuit wetenschappelijk oogpunt en dat hij in zekere zin opnieuw uitvond het wiel. Het is gemakkelijk voor ons om hierover te praten, met onze internettoegang, de wetenschap die al alles weet over bacteriën, een goed begrip van melkzuurgisting en een volledig arsenaal van een professionele bakker in een gewone stadskeuken: van een korenmolen tot krachtige kneders, koelkasten met gecontroleerde temperaturen in verschillende zones en echte haardovens.
Maar in die jaren wekte de kwaliteit van het zuurdeeg volgens de Hevert-methode en brood daarmee het verlangen op om over te steken, zijn gezicht naar de hemel op te heffen en God te danken voor zo'n wonder. Bread on desem riep een eerbiedige houding ten opzichte van zichzelf op. Dit is ongeveer hoe de oude mensen een donderslag bij heldere hemel zagen voor de stem van de goden. En hoewel we huiveren en de elementen bewonderen, begrijpen we dat dit elektrische ontladingen in de atmosfeer zijn en dat niemand daarboven boos op ons is. God houdt van ons allemaal, maar we moeten voorzichtig zijn en een bliksemafleider installeren en niet met een paraplu in een onweersbui lopen.
Wetenschappelijke onderbouwing van de methode voor het verwijderen en onderhouden van de startercultuur uit geweekte granen bij 15C.Wat heeft Gevert precies (her) uitgevonden toen hij op koude anaerobe wijze de Franse zuurdesem van licht gekiemd tarwekorrel begon te bereiden? Hij vond een fermentatiemethode zonder bederf en bederf, die al sinds de oudheid wordt gebruikt in de industrie van fermentatie en urineren van fruit.
Als je ooit zelf ingelegde of ingelegde appels of kool met bieten hebt gemaakt, dan herken je de methode meteen zoals je al lang bekend bent. Bij het urineren en fermenteren is de temperatuur rond de 15 ° C aan het begin van de fermentatie belangrijk, een bepaalde hoeveelheid suiker in het fruit of bij het gieten, en zout is mogelijk, en mout is een substraat voor melkzuurbacteriën.Melkzuur dat wordt uitgescheiden door bacteriën die met urine van het oppervlak van de vrucht of (in de industrie) uit een reageerbuis in het vat zijn gekomen, wordt een conserveermiddel tijdens het urineren en fermenteren. Melkzuurgisting is anaëroob, de vruchten zijn bedekt met vulling. Gist-alcoholische gisting vindt ook plaats, geweekte appels zijn licht vergast, licht pittig, smakelijk.
In de eerste 5 dagen verloopt de fermentatie op een koele plaats bij 12-15 ° C, daarna wordt het urineren gekoeld tot 4 ° C en lager, om niet te zuur te worden.
Omer Gevert herhaalt nauwkeurig het proces van appels schillen in zijn recept voor zuurdesem uit tarwekorrels. Zo erg zelfs dat zijn zuurdesem ruikt naar geweekte appels en op de vijfde dag smaakt het niet te onderscheiden van geweekte appels. Verbazingwekkend! Dus, in het Russisch vertaald, zou je zijn methode de fermentatie van geweekte tarwe kunnen noemen!
1) 12-15C, vooral in de eerste vijf dagen van fermentatie, is de temperatuur waarbij melkzuurbacteriën slechts iets langzamer werken dan bijvoorbeeld bij 25C, maar clostridiumboterzuurbacteriën (ze geven het zuurdeeg de geur van ranzig spek of oude olie, braaksel), en evenzo zullen azijnzuurbacteriën en schadelijke rottingsbacteriën zich niet ontwikkelen. Het is belangrijk om geen temperaturen boven 18C en onder 10C toe te staan. 50-65 graden Fahrenheit. Dit cijfer zie je terug in het recept voor desem in vertaalde teksten voor Amerikanen. ...
2) Voor fermentatie heb je voldoende suiker nodig, minimaal 5%, omdat microben melkzuur uit suiker produceren. Bij desem wordt dit bereikt door het graan te weken en te mouten. (Calvel voegt 0,5% mout toe aan de bloem) Het gezwollen graan begint te ontkiemen en verandert in mout. Enzymen maken actief graanzetmeel tot suiker. Zodat de spruit niet alle suiker opneemt, wordt het graan geplet na het begin van de ontkieming en produceren de enzymen een overvloed aan suiker voor de behoeften van alleen de startende microben.
.
3) De toevoeging van zout aan urinaten, fermenten en zuurdesem belemmert enigszins de ontwikkeling van clostridia, dit zijn stinkende boterzuurbacteriën waarvan de starterculturen ook bitter smaken en die de gist volledig onderdrukken. Omer Gevert merkte dit effect van zout op en zoutte de zuurdesem en de zuurdesem in een hoeveelheid van 1% van het gewicht van het zuurdesemdeeg (dat wil zeggen, vers deeg dat wordt gemengd met het zuurdesem). Calvel voegt in zijn zuurdesemrecept 0,3-0,5% zout toe aan de bloem.
4) Fermentatie is anaëroob, zonder toegang tot lucht. De starterculturen in de eerste 2-3 dagen (en gefermenteerd en geweekt) mogen niet worden gemengd. Desem wordt de eerste dagen begraven in bloem en daar wordt het verzegeld in een harde luchtdichte korst.
Melkzuurbacteriën werken goed in omstandigheden zonder toevoer van verse zuurstof, maar de meeste schadelijke micro-organismen zijn strikte aerobe bacteriën en ontwikkelen zich niet in afwezigheid van lucht.
Azijnzuurbacteriën kunnen zich niet ontwikkelen zonder lucht. Het begraven van een kolobok en het inbakeren van desem gedrenkt in meel in droge luiers helpt om de scherpe azijnzuurgraad van het zuurdeeg te vermijden, wat onaangenaam is in tarwebrood. Aan de andere kant produceren goede melkzuurbacteriën in een zure omgeving zonder zuurstof over het algemeen mild smakend melkzuur. Alle drie de belangrijkste startersbacteriën gedijen en produceren smaken en melkzuur bij 15 ° C in afwezigheid van lucht - L. san-francisco, L. plantarum, L. brevis.
Roeren of het oppervlak van de starter in de lucht is een garantie voor de ontwikkeling van azijnzuur- en boterzuurbacteriën, evenals schimmel.
Op dagen 2-3 onderdrukken melkzuurbacteriën de rest van de microflora volledig en neemt de melkzuurgisting sterk toe. Zodra de pH 4,4-4,5 bereikt, worden azijnzuur en melkzuurbacteriën volledig geblokkeerd in het afgesloten broodje. Gedurende deze tijd kun je de Desem voor het eerst voeren.
1-rang brood op desem (NataliARH)
Tarwebrood met "levend" meel op desem (NataliARH)
Haverbrood op desem. (NataliARH)
Tarwe-roggebrood op desem. (NataliARH)