Russische vissoep, vissoepen
Categorie: Eerste cursussen
Ingrediënten
Vis
Boog
Knoflook
Peterselie
Laurierblad
Piment
Zout
Kook methode

Laten we beginnen met kleine vissen - dit is de eerste optie. Laten we kroeskarper, ruisvoorn en kakkerlak uitsluiten van de lijst - ze zijn het minst geschikt voor ons doel. Het beste van alles - kemphaan en baars. Spoel de vis eerst een beetje af - kostbaar slijm geeft extra kracht aan de bouillon. Het is niet nodig om de zeer kleine vis te darmen, maar de grotere, darmen, spoelen, de kieuwen eruit trekken met de wortels (ze voegen bitterheid toe) en de ogen verwijderen (er is geen bouillon van, één droesem). Natuurlijk zijn we niet vergeten om twee middelgrote uien, vier teentjes knoflook, peterseliewortel, laurierblad, piment en erwten in te slaan, evenals zout, bij voorkeur groot, per kilo vis. Dat is het voor nu.
Doe de voorbereide vis in een pan, vul deze met koud water (2,5 liter per kilogram vis), voeg de geschilde wortels, uien toe en kook langzaam aan de kook gedurende 40 minuten tot een uur. Doe het laurierblad, peper en zout 10 minuten voor het einde van het koken. We filteren de afgewerkte bouillon.
Om een ​​transparant oor te krijgen, kun je de bouillon lichter maken met een leeuw, maar onze voorouders deden dit zelden. Ukha is het hoofdgerecht van de magere Russische tafel en het ei maakt het milder. Daarom is het juister om de bouillon te klaren met geperste of korrelige zwarte kaviaar (tenzij het natuurlijk jammer is).
Neem 50 g kaviaar en maal deze in een vijzel, voeg geleidelijk een lepel koud water toe. We verdunnen met een glas koud water, voegen een glas hete vissoep toe en schenken al roerend in twee stappen in een pan met vissoep. Nadat het eerste deel van de beugel is ingeschonken, moet het oor koken - alleen dan kan de rest worden ingeschonken. Wanneer u weer kookt, verwijdert u het deksel van de pan, zet u de pan 15-20 minuten op laag vuur, zet dan het vuur uit en laat het oor 10-15 minuten staan, zodat de beugel naar de bodem zakt. Nu kunt u de vissoep volledig uitlekken en op tafel serveren door een stuk gekookte vis (degene die niet gekookt is) op het bord te leggen.
Als je een "dubbele" vissoep wilt koken (het smaakt beter!), Doe dan geportioneerde stukjes filet van iets indrukwekkender, bijvoorbeeld snoekbaars, in de voorbereide en gezeefde bouillon van kleine vis en kook nog twintig minuten . Voor de eerste bouillon kun je niet alleen kleine vis gebruiken, maar ook afval van grote vissen - koppen, vinnen, botten en staarten.
Wit, rood, zwart
Voorheen was er een vrij duidelijke hiërarchie van vissoepsoorten van verschillende vissoorten. Oor gemaakt van roofblei, karper, kopvoorn en karper werd bijvoorbeeld "zwart" genoemd; van snoekbaars, baars, kemphaan, witvis - "wit". De lekkerste werd natuurlijk als "rood" beschouwd - van steur, beluga en sterlet (ze werden "rode" vis genoemd, dat wil zeggen, mooi, de beste). "Plast" vissoep werd gemaakt van gezouten, gedroogde en gedroogde uitgespreide vis - het werd gebroeid met kokend water, waarin eerst anijs of venkel was gekookt, en vervolgens in water gedaan. Gedroogde vis ging naar de "trage" vissoep, er werden gedroogde of verse champignons aan toegevoegd. Van spiering kookten ze "Chudskaya" of "Pskov" vissoep, van essence (gedroogde kleine vis) - "Onega", van kabeljauw en heilbot - "Pomorskaya".
Het oor van de kwabaal werd beroemd - "mevaya" ("mannen" - kwabaal). En hoewel vroeger niet iedereen hem leuk vond - ze dachten dat kwabalen verdronken mensen eten (waar kun je zoveel verdronken mensen voeden?), Stopten onze voorouders graag kwabbellever in een verzameloor (je kunt ook melk gebruiken), eerder gestoofd in gezouten en aangezuurd water met citroensap. Zowel de lever als de melk van de kwabaal bereiken hun maximale grootte aan het begin van de winter, dus de echte kwabaal van het oor is seizoensgebonden. Als de tijd daar is, zullen we het zeker proberen.Neem een ​​grote kwabaal en verwijder voorzichtig de schil ervan. Verwijder de melk en de lever en zet ze apart. Snijd het vruchtvlees van de botten; we gooien de kop, botten, staart en vinnen in een pan met kleingeld en koken de eerste bouillon, of, zoals ze zeggen, de eerste bouillon.
Terwijl de basis wordt voorbereid, gaan we aan de slag met visvlees. Passeer door een vleesmolen, meng met een paar eetlepels bloem en een ei, zout en peper. Rol het gehakt uit in een roller met een diameter van 3 cm, doe het ongeveer vijf minuten in de kokende bouillon, haal het eruit en snijd het, als het afgekoeld is, in cirkels (het zal te lui zijn om te snijden - maak gewoon de gehaktballetjes). Laat onze reeds gespannen en kant-en-klare bouillon beetje bij beetje voor zichzelf koken. We doen er melk en lever in, koken tien minuten en vijf minuten voor het koken doen we er visgehaktballetjes. Voeg een lepel kappertjes toe, een plakje boter en giet in borden, gooi 3-4 olijven, een cirkel citroen in elk bord en bestrooi met verse kruiden. Laten we citroen aan mijn oor serveren - een oud gebruik in Moskou.
Trouwens, de zogenaamde "Makaryevsky gerechtsdeurwaardersoep" (er was er een) werd meestal ook gekookt uit kwabaal. Op het einde werd een fles Madeira in de pan gedaan waar het werd klaargemaakt om op te warmen, een beetje wijn werd aan het oor toegevoegd en de rest, opgewarmd, werd aan het oor geserveerd. Wie zei er iets over kwabaal? ..
Royaal
Het lijdt geen twijfel: vissen van edel bloed - steur en sterlet - geven de oren een delicate, delicate smaak. Maar je kunt niet zonder rijkdom en aroma, die alleen verschijnen dankzij visboetes. In de negentiende-eeuwse tavernes in Moskou werden sterlet- en steurvissoep zeker gekookt in kemphaanbouillon, gezien pure steur te mierig en puur sterlet te verkwistend. En een schijnbaar waardeloze benige kemphaan in een luxueus koninklijk oor werd een onvervangbare hofvis.
Als je besluit iets soortgelijks te koken, kun je niet zonder gasten - bel, nodig uit, eet zo'n schoonheid niet alleen! Laten we nu eens kijken naar onze aandelen. Laten we zeggen dat we al borstels of zitstokken hebben (minimaal een kilo). We kopen de rest in de winkel - 1-1,5 kg sterlet of steur, een paar uien, 3-4 peterseliewortels, 3-4 plakjes knolselderij, 1 bosje peterselie, groene uien, citroen, champagne (beter brut ), 50 g kaviaar, zout.
Het is duidelijk dat we eerst dezelfde bouillon koken van kemphanen met wortels en uien. We gooien de kemphaan weg, filteren de bouillon en maken hem lichter met kaviaar - beknibbel niet, we koken tenslotte de "koninklijke" vissoep. Doe stukjes sterlet of steur in een doorzichtige bouillon (wassen, snijden en droogwrijven met een handdoek), breng aan de kook en kook op laag vuur gedurende 15-25 minuten, afhankelijk van de grootte van de stukjes. Een paar seconden voordat je van het vuur haalt, giet je een glas champagne in de pan - ze houden van de luxe van een steur! Haal de stukjes vis er voorzichtig uit, leg ze op diepe borden, bestrooi met peterselie en vul voorzichtig met uitgelekte vissoep. Leg naast onze koninklijke vissoep plakjes geschilde citroen en pitjes, fijngehakte groene uien en warm brood. Gedaan! De deurbel gaat - open ...
Vissers
Al het bovenstaande is natuurlijk goed - saltwort, vissoep, lekkernijen van steur - maar hoe kan een echt oor ontstaan ​​aan een tafel bedekt met een zetmeeltafelkleed, omringd door zilverkristal?! Echt oor kan alleen voorkomen in natuurlijke omstandigheden - dat wil zeggen, uitsluitend in de natuur. Dit is niet langer een gerecht - het is een filosofie, een ritueel, een bijna religieuze ceremonie. Ten eerste zijn zowel ervaren koks als ervaren fijnproevers het er meestal over eens dat echte vissoep alleen kan worden bereid met vers gevangen vis. Ten tweede moet water voor vissoep worden gehaald uit hetzelfde reservoir als waar ze gevist hebben. Ten derde moet het oor worden ingeademd in de rook van vuur. En ten vierde moeten alle aanwezigen deelnemen aan het juiste oorritueel.
Voor het vissen op vissoep geldt hetzelfde kleinigheidje, en van nobele vissen wachten snoekbaars of snoek op hun beurt. In het seizoen kun je de vissoep op smaak brengen met een handvol bospaddenstoelen, dit geeft hem een ​​delicate zoetige smaak en een bedwelmend bosaroma.Als de vangst zo is, gebruiken we voorgekookte rijst, parelgort of gierstgrutten - voor dichtheid en variatie. Natuurlijk niet de hoogste klasse, maar redelijk draaglijk, maar rekening houdend met de schoonheid van de natuur, het aandeel zuurstof, de duur van het wachten, de eetlust en wodka, is het absoluut geweldig ...
Over wodka. Aan het einde een half glas wodka in de pot gieten of niet, is ieders zaak, niemand weet echt waarom dit wordt gedaan. Sommigen zeggen - "voor een betere assimilatie van visolie met vloeistof", maar we denken dat dit slechts een deel van het ritueel is - een manier om de oren te sussen door het meest heilige te delen met de vis. In dit geval zal wodka echter ook dienen als een soort smaakmaker, waardoor het oor een lichte bitterheid krijgt - heel anders, niet gepeperd. En als je per ongeluk zo'n rijkdom als een fles anijs zonder aarzeling vindt, vervang deze dan door wodka - vis respecteert anijs.
En de laatste tip: het oor moet worden geïnfuseerd. Verplaats de ketel weg van het vuur, dek hem af met een deksel en wacht tien minuten. Dit is het meest pijnlijke moment - je kunt zelfs het eerste drinken. Of denk aan visverhalen voor nu - ze zullen tenslotte zeker 'gaan' als er geen enkele portie gouden, geestelijk gezind vocht meer over is ...

Opmerking
Tips en recepten met foto's.
Materiaal geleverd door het tijdschrift "Gastronom".

Ooit werd oor in Rusland elke stoofpot genoemd - en erwt en vlees en vis en ei. En de uitdrukking "haanoor" veroorzaakte geen glimlach. Sindsdien is de betekenis van het concept veranderd, maar dit gerecht is nog steeds het hoogtepunt van de Russische keuken.

De vissoep kan niet meer zonder vis gekookt worden. Maar zo noemen we geen vissoep. De wuhu, waar we het over hebben, wordt niet op smaak gebracht met granen, bloem, te gaar uien, enz. Alleen kruiden, pittige groenten (dezelfde rauwe ui) en wortels worden erin gedaan. Al het andere is slechts afgeleiden van een echte vissoep of -oor, maar met een bepaald welomlijnd epitheton. We hebben bijvoorbeeld aardappelen en groenten toegevoegd - we hebben "vissoep", tomaten en boter gedaan - we eten "Don vissoep", gesneden wortelen - we maken "zoete vissoep" ... Hoewel dat laatste beter niet is te doen: in het klassieke oor van baars en kemphaan, is de zoetheid die deze vissen aan de bouillon geven voldoende.

beheerder

Haanoor, 8-10 porties

Wat heb je nodig:
1 middelgrote haan (zonder ingewanden),
1 middelgrote sterlet (ongeveer 1 kg),
2 uien,
2 peterseliewortels
3 aardappelen,
1 bosje dille
zout, zwarte peper naar smaak.

Wat moeten we doen:
Schil de ui en halveer hem. Schil de peterseliewortel en snij in grote stukken. Zet een hele haan in een brede pan, giet 3 liter koud water, voeg uien, peterselie toe en zet op middelhoog vuur. Kook ongeveer 2 uur, waarbij u het eerste half uur constant het schuim afschuimt. Haal dan de haan eruit, zeef de bouillon door een zeef. Het vlees kan gebruikt worden voor een ander gerecht. Schil de vis en snijd hem. Doe er een kokende bouillon bij en kook op middelhoog vuur gedurende 20-30 minuten, denk eraan om het schuim eraf te halen. Haal de afgewerkte vis er voorzichtig uit (om niet uit elkaar te vallen), laat afkoelen en snijd in porties. Schil de aardappelen, snijd ze in blokjes, doe de bouillon erbij en kook ze gaar. Voeg vervolgens kruiden toe, breng op smaak met zout en peper, breng aan de kook en haal van het vuur. Serveer onmiddellijk, verdeel de stukjes sterlet over verwarmde borden en giet er kokende vissoep overheen.
beheerder

Vissoep, 8-10 porties

Wat heb je nodig:
800 g kleine vis (kemphaan, baars),
300 g gepelde snoek,
500 g gepelde snoekbaars en zalm,
4 aardappelen,
1 ui
1 peterseliewortel
80 g boter
2 laurierblaadjes,
zout, zwarte peperkorrels naar smaak,
een grote bos dille,
een klein bosje groene uien,
100 g wodka.

Wat moeten we doen:
Doe fijne vis, uien, peterselie in een pan, giet 2 liter koud water, breng aan de kook, verwijder het schuim en kook gedurende 30 minuten. De vis moet volledig gekookt zijn. Zeef vervolgens de bouillon, gooi de vis weg. Snij snoek, snoekbaars en zalm in grote stukken en kook ze 15-20 minuten in bouillon, waarbij je het schuim eraf haalt. Schil de aardappelen, snijd ze in blokjes en voeg ze toe aan de bouillon; kook nog 10 minuten. Breng op smaak met zout, peper, laurierblaadjes en haal van het vuur.Laat het 10 minuten onder het deksel brouwen. Giet de wodka erbij en giet de soep in borden. Voeg fijngehakte greens toe.
beheerder

Vissoep met gehaktballetjes

Voor vissoep: kleine vis 150 g, uien 10 g, peterseliewortel 5 g, knolselderij 5 g, wortelen 5 g, zout; voor gehaktballen: vis 80 g, tarwebrood 25 g, room 30 g, ei 1/2 st., boter 3 g, gemalen zwarte peper, zout.

Haal het vruchtvlees van snoekbaars, witvis, snoek, baars, kwabaal of andere vis 2-3 keer door een vleesmolen. Voeg eieren, gesmolten zwarte peperkorrels, laurier, boter, zout, gemalen peper, room, gemalen brood of oudbakken brood toe dat in water is gedrenkt en uitgeperst. Meng de hele massa grondig, snijd er balletjes van en kook ze in bouillon. Leg bij het serveren de gehaktballetjes in een bord en giet over de vissoep. (bron: Pokhlebkin Cookbook)
beheerder

Kleine vissoep (Russische keuken)

Voorzieningen: kleine vissen 2 lb. (800 g), 1/2 stuks witte wortels, 1 stuks ui, 1 laurierblad, 1 theelepel kaviaar, zout naar smaak.

Kook methode:
Nadat je de grootste 4 vissen hebt geselecteerd, moet de rest van de vis grondig worden gewassen en gestript, maar verwijder de schubben er niet uit en doe alles in de pan, giet 6 borden water, doe alle geschilde wortels en een laurierblad daar en zet op het fornuis om te koken. Vervolgens, ongeveer 1/4 uur voordat u de vissoep op tafel serveert, legt u die grote 4 vissen erin, nadat u de schubben eruit heeft gehaald, schoongemaakt en afgespoeld. Zet het oor op het fornuis zodat het kookt; na een half uur worden deze vier vissen met een vergiet eruit gehaald en wordt de vissoep eruit gehaald en direct in een kom gefilterd door een nat servet, waarop alle gekookte vis en wortels achterblijven - de vis wordt gekookt zodat het wordt weggegooid. Als het oor gespannen is, worden de 4 vissen die slechts 1/4 uur gekookt hebben erin gedaan, en daarnaast 4 gepelde schijfjes citroen zonder granen, fijngehakte dille en peterseliekruiden. Vis, niet gepeld van de weegschaal, wordt meegenomen voor het koken van vissoep omdat de vissoep hier sterker en lekkerder van kan worden. De vissoep wordt zo gedaan. Viskaviaar wordt genomen, gestampt in een vijzel, er wordt 2 eetlepels aan toegevoegd. l. koud water, alles wordt goed geroerd, dan wordt er hete vissoep aan toegevoegd, en na het opwarmen van deze massa wordt het in het oor gegoten, nadat het eerder sterk in één richting is geroerd. Wanneer de beugel in het oor wordt gegoten, moet je daar een beetje sap uit de citroen persen, dan het oor sluiten met een deksel en het 15 minuten op de rand van de kachel leggen, en wanneer de man is opgerold, de oor, zoals hierboven vermeld, wordt door een servet rechtstreeks in de soepkom gefilterd, waarbij er 4 gekookte vissen zijn.
beheerder

Vissoep

Voor 1 kg vis - 2 uien, 1/2 peterseliewortel, 2 laurierblaadjes, 3 zwarte en pimenterwten, 1,5 - 2 liter water.

Het wordt aanbevolen om de soep van kleine vis te koken. De lekkerste vissoep wordt verkregen uit vis van verschillende rassen, samen gekookt. Doe de geschilde vis in een pan, voeg water toe en breng aan de kook boven het vuur. Verwijder schuim en kalkaanslag. Voeg vervolgens de gesneden ui en peterselie, peper, laurierblaadjes, zout toe en kook 20-25 minuten. Bestrooi met dille voor het serveren.
beheerder

Ukha met visballetjes

Visbouillon 400 g, dumplings 170 g, greens 3 g; voor het deeg: bloem 40 g, ei 1/6 st., water 152 g; voor gehakt: vispulp 75 g, ui 10 g, gemalen zwarte peper, zout.

Zeef de bloem, giet het in een glijbaan op de tafel, maak er een trechter in, giet er water met een ei en zout in en kneed snel het taaie deeg. Rol het na 30 minuten uit in een laag van 2-3 cm dik. Haal het vlees van de vis door een vleesmolen samen met de uien, voeg zout en peper toe. Snijd knoedels van het deeg en gehakt, kook ze in gezouten kokend water, verwijder ze met een schuimspaan, doe ze op een bord, giet de vissoep en besprenkel ze met kruiden.
(bron: Pokhlebkin Cookbook)
beheerder

Drievoudig oor

Het geheim van het maken van vissoep komt neer op het volgende: de verhoudingen van de smaakmakers, het aantal vissen en de kwaliteit van het water zijn erg belangrijk. Het lekkerste oor wordt verkregen als het wordt gekookt in bronwater. De vangst is verdeeld in drie delen: in de ene kleine vis voor de bouillon, in de andere twee (door het volume van de pot) is de vis groot.Er kunnen zijn: snoekbaars, kopvoorn, ide en al het andere dat voor het aas viel (maar niet gekocht, anders werkt het oor niet!). De enige uitzondering is meerval - het is alleen geschikt voor warm weer. In het eerste deel - kemphanen, liguster, zitstokken. Ze worden ongeschild gekookt, maar gestript, met een grondig gewassen buik - anders wordt het oor troebel en bitter. Het slijm op de kemphanen en pinnen geeft het oor een goddelijke smaak en aroma - "ambrosia", wat zich vertaalt als voedsel van de goden. Voor deze kwaliteit heeft de kemphaan bijvoorbeeld een eretitel en wordt bij het verzamelen van vissoep als zijn "commandant" beschouwd ... Een bouillon van kleine vis wordt 30-45 minuten gekookt. Als de bouillon klaar is, laat je de bouillon bezinken, laat je hem schoon en transparant uitlekken en zet je hem weer op het vuur. Bij het daaropvolgende leggen van grote vissen (natuurlijk schoongemaakt, gestript en grondig gewassen), doe je een grote ui in vier delen gesneden, wortels, een klein stukje peterselie of knolselderij, voeg zout toe. Vul kokend water bij en kook de vissoep op laag vuur 30 minuten, niet meer, anders kookt de vis. Tegelijkertijd is er een eigen regel: wanneer grote vissen worden gekookt, draaien ze geen lepel in de pan en roeren ze niet. En zodat de vis niet verbrandt, draai de pot van tijd tot tijd, schud hem een ​​beetje, en dan breken alle stukken grote vis niet, blijven intact. Nadat de vis klaar is, haalt u de vis eruit, terwijl deze heet is, voegt u zout toe en doet u de derde portie in de pan en daarmee een beetje peper. Het is niet overbodig om de zwemblazen van grote vissen en linten vet uit de weggegooide ingewanden te verwijderen: dan zal het oor bijzonder rijk zijn - met sprankelingen vet ter grootte van een cent. Onthoud: laurierblaadjes, peterselie, dille hebben sterke specifieke geuren, ze overstemmen de smaak van vis en hun aanwezigheid in de pot is gecontra-indiceerd. Ik moet zeggen dat de rest van de kruiden heel voorzichtig wordt gedaan: een beetje van alles en zeker aan het einde van het koken. Dit is de enige manier om alle smaakkwaliteiten van vissoep te leren en te proeven. De algemene bedrijfsregel moet strikt worden nageleefd: hoe meer vis, hoe minder kruiden, hoe zoeter en aromatischer het oor. Het smaakt en ruikt naar natuurlijke riviervis, niet naar laurierblaadjes. Alleen de soep van de bisschop laat zich terugtrekken: hij wordt gekookt in kippenbouillon, met zoete groene uien en peper. En in de vissoep - naast vis, alleen uien en wortels. Ze geven het oor een bijzondere smaak, versieren het in letterlijke en figuurlijke zin: het oor heeft een amberkleurige transparante kleur en een adembenemende geur, en daaruit steken (stel je voor!) Robijnrode baarsvinnen en rode wortelcirkels uit. Een onvergetelijk gerecht! Maar als je een paar blaadjes zuring, een schijfje citroen of een ingelegde komkommer in de pan doet, een teentje knoflook toevoegt, dan kun je de vissoep niet aan de oren trekken. Zonder deze kruiden zal het oor geen oor zijn, maar dit is onzin ...
beheerder

Vissen stoofpot

De lekkerste vissoep, of, zoals het ook werd genoemd, oor, wordt verkregen uit kleine vis - kemphanen, grondel, kroeskarper, baars. Je kunt van deze vis ook kaviaar nemen om de vissoep mee te trekken, zodat deze transparant is. Zulke kleine vissen kunnen in elk oor worden gestopt, maar de naam wordt er niet aan gegeven door kleine vissen, maar door vissen, die als de belangrijkste worden beschouwd. Maar zelfs zonder zo'n "hoofdvis" is het oor van kleine vissen best lekker. Oor, oor, zoals reeds vermeld, was vroeger niet noodzakelijkerwijs uit vis bereid. Er was bijvoorbeeld een "hanenoor". Een eerbetoon aan de traditie, misschien, visoor in kippenbouillon, die nog steeds wordt gebrouwen. Het is niet moeilijk om de vissoep te koken. Het belangrijkste is om het lekker en rijk te maken. De klassieke vissoep moet dik en transparant zijn, de vis mag niet worden gekookt. Ik heb de mening gehoord dat vis, zeggen ze, niet lang gekookt kan worden. Plots zal het uit elkaar vallen, zijn integriteit en aantrekkelijk uiterlijk verliezen, de bouillon zal zijn transparantie verliezen en de vis zelf zal, zonder hem te breken, niet uit de pot of koekenpan kunnen worden getrokken. Dit is niet waar. Het blijkt dat als verse, geschilde en gewassen vis wordt gezouten en zo gezouten laat liggen, een tijdje gaat liggen, dan kan het heel lang worden gekookt, de porties zullen tijdens het koken niet instorten.De gerechten waarin de vis wordt gekookt, moeten ondiep, speciaal en zelfs ovaal van vorm zijn, zoals een ganzenkom of een emmer. Op de bodem van zo'n pan wordt een standaard geplaatst om de vis erop te zetten (dan blijft hij niet aan de bodem van de pan plakken en verbranden). De vis past vrij in een relatief kleine hoeveelheid water, en de vis mag niet in de pan "zwemmen". Als het water ook is verdampt, voeg dan heet water toe, maar in geen geval koud. De kooktijd voor vis is minimaal 1 - 2 uur. De bouillon na het koken van de vis moet zo zijn dat hij in de kou stolt in gelei. Als je meer water drinkt, zal de gelei niet werken. Zo'n bouillon - "waterig" - werd als nutteloos beschouwd. Een regel is verplicht: de vis koelt af in de bouillon waarin hij gekookt is. Hoe lager het vuur onder de pan, hoe minder het voedsel overkookt. "Het oor is zoet van kleine vissen", zeiden onze voorouders, en ze hadden gelijk, zoals we kunnen zien of we geluk hebben met de vangst.
Alexandra
Wat een rijk materiaal, bedankt, Beheerder!

Ik ben de enige visman in de familie, slechts af en toe stem ik ermee in om verse vissoep van zalm te nippen ...

En ik vond een vissoep of vissoep die voor mij acceptabel was, niet ver van het werk in een instelling en ik neem het vaak voor de lunch.

In een eenmalige nette geportioneerde soepterrine in een doorzichtige bouillon drijven een paar stukjes steur, zalm en snoekbaars, een hele garnaal en een paar mosselen. Zoals ik het begreep, wordt het gebrouwen met uien, paprika's en aardappelen - er drijven ook een paar grote blokjes, die ik veilig laat.

Ik denk dat je dit ook thuis kunt doen - alle zeevruchten en vis voor bouillon ...
kinski
Kalya
Kalya - gebruikelijk in de 16-18 eeuw. vis vloeibaar eerste gang. Vervolgens viel het geleidelijk bijna buiten gebruik en werd het op sommige plaatsen ten onrechte vispekel genoemd. Het wordt in principe op dezelfde manier bereid als vissoep, maar augurken, augurken van komkommers, citroenen en citroensap worden afzonderlijk of samen aan de bouillon toegevoegd voor kali. Een onderscheidend kenmerk van Kalya was dat er gewoonlijk alleen vette vis, meestal rood, voor werd gebruikt en dat er samen met vis kaviaar in werd gedaan.
Goede kalya kan worden bereid uit zeevis die traditioneel in het Russische Noorden wordt gebruikt, bijvoorbeeld heilbot, meerval, die vrij vet zijn en ook goed passen bij een zoute-zure basis. In kalyu zijn er in de regel meer kruiden dan in het oor. Kalya is dikker dan vissoep, bouillon erin is scherper en dichter van consistentie, en in termen van hoeveelheid is het altijd minder dan in het oor. Eerder werd kalya als een feestelijk gerecht beschouwd.

1,5 kg vis
1,5-1,75 l water
2 ingelegde komkommers
1 kopje komkommer augurk
3-4 aardappelen
0,5 citroen
2 uien
1 prei
1 peterselie (wortel en kruiden)
1 wortel
10 zwarte peperkorrels
3 laurierblaadjes
1 eetlepel dille
5-6 saffraan meeldraden
1 eetlepel verse of 1 theelepel gedroogde dragon

Kook in het begin als vissoep: bereid groentebouillon, voeg er apart gekookte komkommer-augurk aan toe, voeg ingelegde komkommers in blokjes toe, laat dan de vis zakken, snijd in grote stukken. Laat 8 tot 20 minuten koken, afhankelijk van de vissoort. Breng op smaak met kruiden op dezelfde manier en in dezelfde volgorde als de vissoep. Leg tot slot de dille, een deel van de prei, dragon, pers het citroensap in de boerenkool, die al van het vuur is gehaald, en laat het brouwen.
V. V. Pokhlebkin
fugaska
en ik vond zo'n variant van de koninklijke vissoep op goed koken (ik herinner me de auteur helaas niet)
Koninklijk oor
We koken zelfgemaakte kip, die we voorgesneden in geportioneerde stukjes (als we het uit de oorspronkelijke bron halen, dan wordt daar aangegeven dat het een haan zou moeten zijn, maar ik zie geen fundamenteel verschil). Bereid de rest terwijl de kip kookt. Snijd de zalmkop in kleine stukjes. We gooien alleen de kieuwen weg, we hebben al het andere nodig. We gooien zelfs die stukjes niet weg die geen vlees hebben (vinnen, voorste deel) - dat zijn het vet. We maken 1 ui, aardappelen schoon. We hebben een ander soort vis nodig - met wit vlees, rivier. Ik gebruik noordelijke vissoorten, maar het kunnen karper, snoekbaars en kroeskarper zijn.We maken de vis schoon, darmen, snijden in porties.
Voeg een uur na het begin van het koken van de kip zout, peperkorrels, laurierblad, droge peterseliewortel (verkocht in zakjes, in kleine blokjes gesneden) toe aan de bouillon. Voeg als de kip gaar is stukjes zalmkop en fijngesneden ui toe. Kook ongeveer 20 min. Voeg dan de in blokjes gesneden aardappelen toe. Voeg als het kookt de rest van de vis toe. Kook tot aardappelen en vis gaar zijn. Giet er wodka bij. Zet het vuur zo uit. Laat 15-20 minuten staan. Giet in kommen en besprenkel met fijngehakte kruiden. Nou, erg lekker !!!
Ik specificeer de verhoudingen niet, het hangt allemaal af van het aantal mensen en de pan waarin je kookt. Als je voor een klein gezin kookt, moet je een halve kop, zalm, halve kip, 2-3 kroeskarpers (klein of middelgroot), 50 gram wodka nemen.

Ik weet niet meer wat voor soort vis we hadden, maar we maakten vissoep met kip in de natuur, in een enorme ketel - buitengewone heerlijkheid! alleen deden we nog salamur, met knoflook (knoflook, zout, tomaat, bittere peper - vermaal alles en giet het met een soep soep), iets verbazingwekkends!
Zomergast
Vissoep in Kharcho-stijl


Nou, ik wilde Kharcho vandaag als zwangere vrouw. Ik heb een revisie gemaakt in de koelkast, en heb hier geen geschikt vlees voor gevonden, maar ik heb wel iets gevonden waar op de verpakking "Heck with. M. Portioned" stond. Uitgaande van het feit dat Kharcho voor mij een hybride is van mengelmoes en rijstsoep, besloot ik dat als de mengelmoes vis is, ik vis-kharcho zal hebben. Ik zal meteen zeggen dat het verrassend lekker en zelfs mooi is geworden.

Dus op een steelpan van 1,5 liter.
Vis 300 gr. (porties bleken bevroren stukjes te zijn, om niet te zeggen stukjes.)
Rasp 1 wortel en fruit 1 fijngesneden ui in plantaardige olie goudbruin. Voeg vis toe en bak ook. Voeg 2/3 kopje gewassen rijst toe en verwarm tot het glazig is. Giet kokend water eroverheen en kook tot de rijst bijna gaar is. Voeg geraspte tomaten, pruimen zonder vel, knoflook toe. Zout, suiker, kruiden naar smaak. Ik had een hete, zoetzure saus klaarstaan, zodat ik de pruimen niet hoefde te schillen en raspen. Bestrooi de afgewerkte soep met fijngehakte kruiden en doe een schijfje citroen in een bord

P1010082.JPG
Russische vissoep, vissoepen
Kristal
Oor

🔗

voor 5 liter water:
vis zonder botten - 1-1,5 kg
rode vis - 300 g
aardappelen - 500 g
ui - 200 g
wortelen - 1st middelgrote
tomaten - 3st
zwarte en pimenterwten, laurierblaadjes, zout
Groenen
wodka - 200 ml
Kook het oor boven het vuur. Voeg zodra het water kookt de witvis toe, roer en verwijder de schaal. Zodra de vis gaar is, halen we hem eruit en leggen de rode vis. Zodra de vis gekookt is, voeg je de aardappelen, uien en wortels toe - allemaal fijngehakt. Zodra de aardappelen gekookt zijn, leg je de witvis opnieuw, voeg je kruiden toe, in blokjes gesneden tomaten. Giet de wodka uit en als de vissoep goed kookt, dopen we de stam erin. Een paar seconden lang bewonderen we de schoonheid van de kook en halen het blok eruit. We halen de ketel uit het vuur en schenken de soep in borden. Bestrooi met kruiden.

🔗

We maken het logboek van tevoren klaar, schoon, droog, zonder puin, bij voorkeur van fruitbomen. Het moet op het vuur worden gezet als de kruiden in de ketel worden gedaan, dan is het voldoende verbrand.

Alle recepten

© Mcooker: beste recepten.

Sitemap

We raden je aan om te lezen:

Selectie en bediening van broodbakmachines