Ik besloot om te kijken of het mogelijk is om te bakken in Shteba (ik heb DD1) in modi met druk, maar zonder deksel, dat wil zeggen zonder druk in de kom.
In principe frituurt Shteba goed op het reguliere Frituurprogramma, de verwarmingstemperatuur is daar ongeveer 170 graden, maar er waren vragen van gebruikers of er een mogelijkheid is tot intenser frituren.
Dus - de eerste ervaring. Om te controleren of het verwarmingselement is ingeschakeld en er een spanning van ~ 220V naar toe komt, heb ik het metalen deksel aan de onderkant van de snelkookpan losgeschroefd en een gewone gloeilamp in een patroon met draden aangesloten op de aansluitingen van het verwarmingselement. Het is dus heel duidelijk zichtbaar - het verwarmingselement staat aan of uit. Het personeel en de kom waren op kamertemperatuur - ik kookte niet, ik ging twee dagen niet aan. Om de temperatuur te regelen, gebruikte ik een thermometer die ik op Ali had gekocht - zoals deze, TP101:
Hoe wordt het meestal aanbevolen om in Stebe te bakken? Giet wat olie in de kom, zet het braadprogramma aan en wacht op het opwarmsignaal - daarna begint het aftellen op het display.
Dus ik deed. Ik goot de roest in een roestvrijstalen kom. olie om de bodem 1-2 mm te bedekken. Ik heb het Kasha-programma ingeschakeld met de standaardparameters - 0.7b, 10 min.
Na de start van het programma ging mijn lampje aan, het verwarmen begon. Na 4 minuten (het werd gedetecteerd door de elektronische kookwekker, die onmiddellijk na de start van het programma startte), werd de olie in de kom verwarmd tot 180 * C, wat meer is dan in de frituurmodus, het verwarmen ging door.
Glad(!) na 5 minuten klikte het relais, mijn lampje ging uit, wat betekende dat het verwarmingselement uitging. Op de bovenste regel van het display lichtte niets op (in de zin van druksymbolen 0.7b). De olie had een thermometertemperatuur van 216 ° C en de temperatuur bleef stijgen. Ik had geen tijd om op te merken of het aftellen was begonnen, zo'n hoge temperatuur bracht me in de war. Ik zette de pap-modus uit en zette de loomheid aan - een knop met een getekende thermometer.De gloeilamp (en het verwarmingselement) ging een seconde aan en ging uit. Op de bovenste regel zag ik 220c - dit is een zeer hoge temperatuur voor een snelkookpan, binnenin, in het geval, zijn thermische zekeringen geïnstalleerd om te werken bij 142 ° C. Daarom haalde ik snel een kom met hete olie tevoorschijn en plaatste een reserve teflonkom in het Shteba-lichaam, schonk wat water om het verwarmingselement zo snel mogelijk af te koelen.
Welke conclusie volgt uit de eerste ervaring ...
Blijkbaar hebben de ontwikkelaars in het algoritme van de programma's met druk een continue opwarming van vijf minuten van het verwarmingselement opgenomen, zonder bediening van de ingebouwde temperatuursensor. Het doel is om zo snel mogelijk druk op te bouwen, maar daarvoor moet er water in de kom zitten, dat verandert in stoom en een gesloten deksel met een gesloten klep. Als de thermische sensor na 5 minuten een kritisch hoge temperatuur detecteert, wordt het verwarmingselement uitgeschakeld.
De tweede ervaring.De snelkookpan is koud. Een kom boter ook op kamertemperatuur laten komen.
Nu nam ik drie kleine aardappelen, geschild en in blokjes gesneden. Standaard ingeschakeld, Pap, 0,7 b 10 min. Ik wachtte niet op het opwarmen, ik deed aardappelen in de kom, praktisch in één laag op de bodem van de kom. De temperatuur is nu niet zo snel gestegen, dit is begrijpelijk. Zoals elk voedsel bevat de pot vocht, dat wil zeggen water, wat een goede warmteafleider is voor de kom en het verwarmingselement. Hij begon de temperatuur te meten toen de aardappelen in olie begonnen te knetteren. Na drie minuten (op een aparte timer) vertoonde de olie tussen de aardappelschijfjes 110 * C, na 4 en na 5 minuten - ongeveer 120 * C, en - kijk eens, het verwarmingselement ging niet uit na 5 minuten , maar bleef continu opwarmen, mijn lampje brandde! En hoe rozer de aardappelen werden, hoe meer de olie in de kom opwarmde. Het is duidelijk dat het water uit de aardappelen is verdampt. En het verwarmingselement bleef verwarmen en verwarmen ...
Daardoor kregen de aardappelen precies 14 minuten later een blozend en zeer smakelijk uiterlijk, waarna ze gewoon verbrandden. Zet het uit. De thermometer gaf 186 ° C aan, en toen ik op het scherm aan stond voor Vertragen, zag ik 190 ° C. Het verwarmingselement verwarmde continu. Op de bovenste regel lichtte niets op. Op de onderste regel gloeiden ze droevig om 0:10 ...
Conclusie uit het tweede experiment.
Met voedsel in de kom is de verwarming van het verwarmingselement wanneer het programma onder druk draait (en met een open deksel) niet zo kritisch, aangezien het verdampte water warmte afvoert en warmte afgeeft. De snelkookpan werkt gewoon als een elektrische brander van 900 W. Frituren is heel goed mogelijk. Aan het einde is de temperatuur zelfs hoger dan in de bakmodus.
Derde ervaring. Waar is een druksensor voor? Het staat aan de onderkant van de snelkookpan en ik heb het eerder laten zien.
Hij wachtte weer tot de kom en Shteba waren afgekoeld.
Ik neem een lege roestvrijstalen kom. Hij deed het deksel erop, maar verwijderde de klep. De metalen dop aan de onderkant is losgeschroefd. Hij hield Shtebu in een hoek van ongeveer 45 graden achterover, leunde tegen de muur. Ik zet standaard de pap-modus aan.
Zonder te wachten tot iets daar erg heet wordt, open ik het contact met een schroevendraaier die onder de druksensorplaat is geschoven. Het relais klikt onmiddellijk, het verwarmingselement en het aangesloten lampje gaan uit. Op de bovenste regel van het display licht 0.7b op en het aftellen begint! Dit is te zien aan de manier waarop de dubbele punt knipperde om 0:10 en de LED naast de Kasha-knop knipperde. Bovendien zet het herstel van het contact het verwarmingselement weer aan, en het openen van het contact van de druksensor schakelt het verwarmingselement uit.
Het verwarmingselement zelf wordt ingeschakeld met behulp van een tussenrelais op de voedingskaart, maar dit relais wordt aangestuurd door de microcontroller, hij is het die de toestand van het sensorcontact analyseert. En laten we er rekening mee houden dat de temperatuur bij de thermische sensor in dit experiment verre van die zou zijn met oververhitte stoom met een druk van 0,7 b, niet 115 * С! Aan uit Dit had op geen enkele manier invloed op het verwarmingselement.
Conclusie uit het derde experiment. Met behulp van een druksensor (in modi met een druk van 0,7 b) wordt de verwarming van het verwarmingselement geregeld, dat wil zeggen, het wordt in- / uitgeschakeld om de standaarddruk in de kom te behouden. Dit wordt mechanisch gegarandeerd - wanneer de druk wordt getypt, zet de siliconen afdichtring zich als een wig tussen het deksel en het lichaam, de kom drukt op het verwarmingselement en ze bewegen letterlijk een millimeter of iets meer naar beneden ten opzichte van het lichaam . Vervolgens gaat het contact, dat mechanisch met het verwarmingselement is verbonden, open en dit leidt tot het loskoppelen van het verwarmingselement.Na een beetje afgekoeld te zijn, daalt de druk in de kom een beetje, wordt het contact hersteld en gaat de verwarming van het verwarmingselement aan.
De vierde ervaring. In de uitgeschakelde snelkookpan heb ik een kartonnen doos onder het sensorcontact gelegd - ik heb het contact geopend. Ik zet de snelkookpan in het netwerk aan - op het scorebord, zoals verwacht, lijnen. Maar het inschakelen van een modus werkt helemaal niet. De knoppen reageren op geen enkele manier.
Gewoonlijk wordt bij andere snelkookpannen van andere fabrikanten, wanneer het contact van de druksensor verloren gaat, het foutsignaal E4 op het display weergegeven. Shteba heeft dat niet. De modi gaan gewoon niet aan.
P.S.
Als er iets is - ik heb een Steba DD1 Eco uit 2012, zoals ik begreep op de sticker aan de onderkant (er zijn dergelijke nummers: 9-12 / 2012)