Meisjes, lees op uw gemak, best interessante informatie, de geschiedenis van slowcookers en onze Parenki.
Slowcooker (ook 'slowcooker', 'longcooker', 'samovar', 'cook') - een dikwandige keramische pan, geplaatst in een koffer met programmeerbare elektrische verwarming, ontworpen voor het sudderen van gerechten op een relatief lage temperatuur. Net als een Russisch fornuis wordt niet alleen van onderaf verwarmd, maar ook vanaf de zijkanten van de pan.
Volgens L. Narga komt het idee van een slowcooker voort uit de pot voor het koken van bonen, die al sinds de oudheid bekend is.
In New England werden bonen sinds de 18e eeuw een nacht in de oven gelaten; Door de bonen langzaam te koken, konden ze de smaak van toevoegingen (zoals spek of melasse) absorberen, en het resulterende gerecht is tot op de dag van vandaag bewaard gebleven als Boston-bonen.
De exacte omstandigheden van de eerste elektrisch verwarmde pot zijn onbekend. In 1936 patenteerde de in Chicago gevestigde uitvinder Irving Naxon een van de varianten en probeerde deze onder de naam English te produceren. Naxon Beanery All-Purpose Cooker. De poging was niet succesvol, maar het Engelse bedrijf.De Naxon Utilities Corporation werd gekocht door Rivel, die in 1971 de slowcooker creëerde die snel populair werd onder het Engelse merk. Crock-Pot. In 1974 werd een modern ontwerp geïntroduceerd, met een aparte keramische tank waardoor het armatuur gemakkelijker schoon te maken was.
In de jaren 80 in de USSR werd de Parenka slowcooker geproduceerd door de machinebouwfabriek in Sverdlovsk, genoemd naar MI Kalinin, de gebruikshandleiding is geschreven door Pokhlebkin en wordt nog steeds gebruikt als gids voor slowcookers.
De beroemde culinaire expert V.V. Pokhlebkin traceert de oorsprong van de slowcooker in een pot in een Russische kachel.
Mensen leden onder het onrustige leven, onder de stress op het werk en het onvermogen om op tijd regelmatig en goedkoop voedsel te krijgen, zonder hun toevlucht te nemen tot vrij gewone en smakeloze voedseldiensten. Deze problemen werden namelijk niet opgelost door de bereiding van voedsel of het opwarmen van water voor thee en koffie te versnellen, zoals mensen met beperkte kennis van het leven en metafysisch denken geloofden, maar door voedsel te krijgen op een bepaald tijdstip, bijvoorbeeld tegen de tijd van komen thuis van het werk, kant-en-klaar, zonder dat je hier zelf iets voor hoeft te doen, al is het maar zo snel mogelijk. Immers, een vermoeide persoon kan in principe geen voedsel koken en, zoals eeuwenlang werd aangenomen, niet koken, omdat hij altijd fouten zal maken. Van hieruit, juist uit deze levenspraktijk, ontstond de instelling van gastvrijheid, en helemaal niet uit de motieven van morele aard, vriendelijkheid en soortgelijke "onzin".
Alleen een speciale bediende kon een kant-en-klare warme maaltijd bereiden tegen de tijd dat een arbeider uit het werk kwam in rijke gezinnen en in arme gezinnen - een familielid dat van alle andere taken was verlost - een vrouw, zus, dochter, die dat altijd zou doen thuis zijn en zich uitsluitend bezighouden met huishoudelijke taken. Zoals we weten, waren er in de jaren zestig en tachtig van de vorige eeuw in de sovjetmaatschappij praktisch geen dergelijke "bevrijde" familieleden meer, met uitzondering van oude gepensioneerden, die zelf vaak hulp nodig hadden.
Het probleem van het bereiden van voedsel voor arbeiders tegen de tijd dat ze van het werk thuiskwamen, was dus het belangrijkste probleem van het dagelijks leven in de Sovjetmaatschappij. Het dagelijkse leven viel uit elkaar, synchroon met de ineenstorting van het gezin en de eeuwenoude functies van het creëren en behouden van de gezinshaard.
De palliatieve maatregelen die deze situatie 'corrigeerden' waren de massale 'lunchpauzes' in de instellingen, wanneer werknemers, die in groepen uiteenvielen, voedsel voor zichzelf kookten op elektrische fornuizen of het meegebrachte voedsel verwarmden en water kookten voor thee en koffie.
Dezelfde taak - om de staatstijd te gebruiken voor persoonlijke culinaire doeleinden - begon verschillende 'feesten' in de dienst te serveren, zowel op kantoor als, meestal, in niet-officiële avonduren, in verband met jubilea of verjaardagen van werknemers en andere "willekeurige" redenen.
Ondanks de strengste verboden op het gebruik van kantoorpanden voor dronkenschap en andere 'culinaire' evenementen, werden deze voorschriften die van boven kwamen, na een maand of twee van hun formele executie, unaniem geschonden door iedereen, en alles keerde terug 'naar af' 'met als enige verschil dat uiterlijke fatsoen, het' geheim 'van deze officiële' feesten 'steeds minder in acht werd genomen, en' feesten 'werden in de jaren 90 niet alleen openlijk gehouden, maar ook met een vleugje een zekere onbeschaamdheid, nadrukkelijk demonstratief .
Het moet gezegd worden dat de "serviefeesten" een zware slag toebrachten aan de nog bestaande elementaire concepten van de thuistafel, aan de redelijke en professionele canons en kookregels. Ze hebben de mensen eindelijk afgemaakt van correct, gezond en kwalitatief hoogstaand voedsel, van het vermogen en de wens om goed te eten.
Het feit is dat het voedselassortiment van dergelijke feesten altijd is gebaseerd op kant-en-klaar, in de winkel gekocht materiaal, dat wil zeggen op halffabrikaten: ingeblikt voedsel, worstjes, marinades en in het zoetwarengedeelte - op de meest voorkomende en slechte producten van openbare cateringbakkerijen - broodjes, zandkoekjes, koekjesbroodjes, dat wil zeggen op alle soorten deeg met een hoog percentage eieren en suiker en niet gekookt met gist, maar met soda of ammoniak.
Wat betreft de daadwerkelijke culinaire bereiding, ze waren beperkt tot 'salades' in hun meest vulgaire Sovjetversie, dat wil zeggen, het gebruik van erwten in blik en mayonaise, die om de een of andere reden, in tegenstelling tot alle regels van smaak en goede smaak, werden gecombineerd met verse kool, bieten (gekookt en soms rauw, geraspt), wat een ondenkbare uitdaging is voor alle canons van nationale keukens van de volkeren van de wereld, evenals een demonstratieve ontkenning van de concepten van voedselcompatibiliteit en smaakharmonie die worden geaccepteerd in beschaafde maatschappij. Maar de Sovjet-persoon bleek gewend, of liever getemd, aan deze ronduit onnatuurlijke smaakcombinaties, die blijkbaar werden gemaskeerd en zelfs 'gebaad' vanwege het overvloedige gebruik van alcoholische dranken, ook zonder de regels van hun harmonie met gerechten.
Het probleem van het corrigeren van de tekortkomingen en verstoringen van het Sovjetleven in het algemeen en huishoudelijk voedsel in het bijzonder werd dus ongelooflijk gecompliceerd door de vervlechting van die 'wilden' waaraan de burgerlijke massa's van de Sovjetmaatschappij zich aanpasten, toen ze zelf, vrijwillig, een gemakkelijke manier om de moeilijkheden van het dagelijks leven te 'overwinnen', zich te oriënteren op de 'koude tafel', dat wil zeggen een ingeblikte sandwich die geen culinaire vaardigheden of arbeidsinspanning vereist, maar aan deze 'koude tafel' gaven ze de voorkeur aan de meest walgelijke, meest vulgaire en ongezonde variëteit - een willekeurige mix van alles wat het 'kreeg', weggespoeld met dezelfde willekeurige mix van alcoholische en kunstmatige dranken: wodka, versterkte wijn, bier, fanta, coca-cola, pepsi-cola en andere felgekleurde vloeistoffen en kunstmatige essenties. Zulke mensen leren goed te eten was geen gemakkelijke en ondankbare taak, waarvoor in werkelijkheid niets aan te pakken viel. Want het resultaat kan alleen nul zijn.
Niettemin stelden de beste vertegenwoordigers van de techniek en de arbeidersklasse zich halverwege de jaren tachtig zo'n taak op, waarbij ze de strategische en tactische lijn correct definieerden. Het was noodzakelijk om niet te beginnen met de verlichting en overreding van de burgerlijke hoofden die vertroebeld werden door onwetendheid en alcohol, maar met de creatie van een fundamenteel nieuw type haard, dat zou helpen het leven op een nieuwe manier te organiseren.
Naar de grootste machinebouwfabriek van de USSR MI Kalinin in Sverdlovsk, ingenieurs, ontwerpers, in vriendelijk contact met mij, handelend als culinair expert en adviseur bij de ontwikkeling van een nieuw type haard, besloten om een stille fornuis te creëren - een haard, van de naam waarvan de principes van de werking ervan waren al duidelijk - de antipode van een schadelijke snelkookpan ... Het stille fornuis moest langzaam koken, maar ... zodat het gerecht er op tijd uitkwam, dat wil zeggen op een heel specifiek, vooraf bepaald tijdstip. Dus zelfs een absoluut eenzaam persoon zou 's ochtends, bijvoorbeeld om 9-10 uur, de slowcooker met soep aan kunnen zetten en deze klaar kunnen maken voor 15:00 uur. Bij thuiskomst 5-10 minuten voor die tijd, vond de persoon het eten klaar, het enige dat overbleef was het in borden te gieten.
Als de persoon te laat was, brandde het gerecht niet en kookte het niet, het slowcooker werd automatisch uitgeschakeld zodra de kookperiode voorbij was. In de slowcooker was het mogelijk om niet alleen soep te koken, maar ook hoofdgerechten van alle soorten voedselgrondstoffen. De kooktijd kan worden verlengd met 8-10 uur. Met andere woorden, u kunt 's ochtends van tevoren om 20.00 uur een diner voor uzelf bereiden en het dan vers, niet te gaar, niet te gaar en niet overdreven precies tegen die tijd krijgen.
Dit was echt een revolutie in de culinaire productie en in het dagelijks leven. In tegenstelling tot andere soorten elektrische haarden, was het stille fornuis inderdaad een grote verademing in puur culinaire zin, aangezien de daarin toegepaste kooktechnologie vanuit culinair oogpunt het meest professioneel correct was, en ook culinair waardevol, aangezien de gerechten in de nieuwe haard bleek heerlijk te zijn, met volledig behoud van de natuurlijke smaak en het aroma van de geneste producten.Ten slotte was het grote voordeel van de slowcooker dat het mogelijk was om gerechten uit elke nationale keuken te bereiden, niet alleen de creativiteit van de kok beperkte, maar ook de mogelijkheden voor culinaire fantasieën enorm uitbreidde.
Ik kan eerlijk zeggen dat ik alleen met de hulp van de slowcooker de diepte van de culinaire ideeën van de Chinese keuken onder de knie had en begreep, waarvan ik de gerechten niet volledig kon reproduceren op een gasfornuis, laat staan alle andere.
Ondertussen waren de werkingsprincipes van de slowcooker, zoals alle geniale creaties, buitengewoon eenvoudig