torturesru
IJs is een heel oude lekkernij. De geschiedenis van de uitvinding van het meest populaire dessert gaat terug tot de tijd van de oudste beschavingen van Azië - China en Mesopotamië. IJs werd bewonderd door Alexander de Grote, Napoleon en George Washington, en verschillende mensen patenteerden het tegelijk.

ijsje

Er wordt aangenomen dat de geschiedenis van ijs meer dan 5000 jaar teruggaat.

In 3000 v.Chr. Werden in de rijke huizen van China desserts geserveerd die vaag op ijs leken - rijke Chinezen met een feestmaaltijd van sneeuw en ijs vermengd met plakjes sinaasappels, citroenen en granaatappelpitjes. De Chinese keizer Tanggu bedacht zelfs zijn eigen recept voor het maken van ijs- en melkmengsels. De recepten en opslagmethoden werden geheim gehouden en werden pas in de 11e eeuw voor Christus vrijgegeven in het boek "Shi-king" - de canonieke verzameling van oude liederen.

Een andere oude bron die het gebruik van gekoelde sappen tijdens de oogst beschrijft, zijn de brieven van Salomo, de koning van Israël. De oude Arabieren namen ook de traditie van het consumeren van ijs over. En ook gekoelde wijnen, sappen en zuivelproducten werden geconsumeerd door de oude Grieken, en daarna door andere beschavingen. De beroemde oude arts Hippocrates raadde ook ijs aan voor gezondheidsbevordering.

IJs werd tijdens zijn veldtochten in India en Perzië getrakteerd op de grootste militaire leider uit de oudheid, Alexander de Grote. In zijn tijd kwamen ze op het idee om bessen in de sneeuw te bevriezen. Slaven werden naar de bergen gestuurd om sneeuw te halen, en om ervoor te zorgen dat het niet zou smelten, organiseerden ze speciale estafette-races. Overigens waren het zijn soldaten die op het idee kwamen om wijn, honing en melk aan het water met fruit toe te voegen.

Sneeuw en ijs worden al sinds het oude Rome gebruikt om vruchtendranken te maken. In zijn boek "On Culinary Arts" deelde de beroemde Italiaanse culinaire expert Apicius voor het eerst zijn ervaring met het maken van frisdranken.

Koude desserts maakten een einde aan de maaltijden aan het hof van keizer Nero, die hem beval bergijs te brengen en te mengen met fruitadditieven. In zijn tijd (1e eeuw na Christus) werden gekoelde en gezoete sappen al veel gebruikt. Het is opmerkelijk dat de sneeuw voor hun voorbereiding werd geleverd door verre alpengletsjers, en dat er grote ijskelders werden gebouwd voor langdurige opslag van sneeuw.

Er zijn veel interessante ijsverhalen die verband houden met ijs. In 780 n.Chr. e. Kalief Al Mahdi slaagde erin om een ​​hele karavaan kamelen geladen met bergsneeuw naar Mekka te brengen. Een ander niet minder opvallend feit, aangehaald in de geschriften van de Perzische reiziger Nassiri-Khozrau, zegt dat in 1040 na Christus. e. Vanuit de berggebieden van Syrië werd elke dag sneeuw voor het maken van drankjes en ijs aan de tafel van de Cairo Sultan bezorgd.

Het is duidelijk dat ijs is uitgevonden op plaatsen waar, net als in China, uitputtende hete plekken naast vrieskou bestaan. Deze combinatie is inherent aan zuidelijke landen met bergketens. Bijvoorbeeld Iran, waar bergen meer dan de helft van het grondgebied beslaan.

Het is bekend dat ze sinds de oudheid leerden ijs en sneeuw rationeel te gebruiken. In woestijngebieden, waar de temperatuur overdag 40 ° C kan bereiken, was het nodig om het voedsel op de een of andere manier af te koelen, anders zou het heel snel bederven. Hiervoor bouwden de Perzen de zogenaamde Yakkhchals - diepe kelders, het plafond, de muren en de vloer waarvan ze bedekten met een dikke laag warmte-isolerend mengsel. Het omvatte eiwitten, zand, klei, geitenhaar, as, limoen. Toen deze stof uitdroogde, werd hij ook waterdicht. Om warmteverlies te minimaliseren, bevond de ingang van de Yakkhchal zich in het noorden, op een donkere, koele plaats.Dergelijke opslagfaciliteiten waren gevuld met ijsblokken sneeuw die uit de bergen waren meegebracht. Ze werden ook gebruikt om een ​​soort ijs te bereiden, faloudah - een mengsel van noedels, fruit, pistachenoten, roze of citroensiroop met fijngehakt ijs.

Europa

IJs in Italië

De beroemde reiziger Marco Polo heeft de Europeanen blijkbaar aan het begin van de 14e eeuw weer kennis laten maken met ijs. Het gerecht werd voor het eerst beschreven in reisverslagen aan het begin van de 14e eeuw. De beroemde reiziger, die China had bezocht, werd zo verliefd op ijs dat hij bij zijn terugkeer naar zijn geboorteland - naar Italië - niet aarzelde om enkele recepten voor de bereiding ervan te delen met huiskoks.

Volgens de legende bracht Marco Polo van zijn reis naar het oosten een recept voor een delicatesse mee, waarvoor ze niet alleen sneeuw gebruikten, maar ook salpeter om het af te koelen. En sindsdien staat een gerecht vergelijkbaar met sorbet zeker op het menu van aristocraten.

Het was toen dat ijs in het middelpunt van de belangstelling stond: de chef-koks hielden het recept strikt vertrouwelijk, en voor niet-ingewijden was de productie ervan vergelijkbaar met een wonder. Aanvankelijk werd ijs opgeslagen op speciale afgesloten plaatsen en werd het alleen geserveerd voor koninklijke families en pausen. Geleidelijk aan werd de ijsproductie goedkoper.

Het recept voor ijs, het meest moderne, werd ook in Italië geboren. Om precies te zijn, op Sicilië. Het grootste eiland in de Middellandse Zee had alles in huis om een ​​verkoelend toetje te creëren. Allereerst - suikerriet, dat niet gebruikelijk is in andere delen van Europa, waarvan suiker werd gemaakt.

Een uit de oudheid bekende zoetstof - honing voor het maken van ijs is niet erg geschikt, want als het bevriest kristalliseert het (en dit is gewoon niet nodig, het probleem dat vloeistof in kristallen verandert is voldoende). Bovendien fokken pluimvee en runderen altijd op Sicilië, waardoor eieren en melk - de belangrijkste ingrediënten voor een ijsdessert - altijd bij de hand waren. Maar een van de belangrijkste voorwaarden is dat er ijs is (op de bergketens van Ibley, Nebrodi, Le Madonie, op de Peloritan-bergen). Siciliaans ijs werd over heel Italië verscheept en naar Malta geëxporteerd. Ten slotte hebben de bewoners van dit eiland al lang zeezout gewonnen. Totdat koelkasten en elektrische ijsmachines werden uitgevonden, was het onmisbaar.

Om te begrijpen waarom zout nodig is bij het bereiden van een zoet gerecht, moet worden uitgelegd hoe ijs verschilt van andere koude desserts - van de eerder genoemde Perzische faloudah of van bevroren melk, waarvan ze in Siberische dorpen schaafsel met een mes schraapten en aten met honing, jam of suiker.

Het verschil zit in de consistentie: ijs, zelfs als het stukjes noten, fruit of koekjes bevat, is een homogene, gladde, romige massa. Een dergelijke uniformiteit kan alleen worden bereikt door de koelsubstantie continu te roeren, zodat er geen kristallen in ontstaan. Het is moeilijk om koelen en roeren te combineren zonder de hulp van elektriciteit: ijs smelt langzaam en ijs stolt net zo langzaam. Het zal vele uren achter elkaar continu moeten worden geroerd. Zout daarentegen zorgt ervoor dat het ijs veel sneller smelt, en tegelijkertijd onttrekt het warmte aan de omgeving, in het bijzonder aan het mengsel dat bedoeld is om in te vriezen.

Hier is dus de eenvoudigste productietechnologie voor ijs die al eeuwen met succes wordt gebruikt: een container met ingrediënten werd in een kom gevuld met ijs en zout geplaatst en de melkmassa werd opgeklopt. Het gesmolten water werd periodiek afgevoerd door nieuw ijs en een portie zout toe te voegen. En na een paar uur was het toetje klaar.

Al het geheim wordt echter vroeg of laat duidelijk. En zo gebeurde het toen de jonge Catherine de Medici, getrouwd met de Franse koning Hendrik II, haar chef-kok van Italië naar Frankrijk bracht - de beroemde Bentalenti, een erkende autoriteit in de bereiding van ijs en frisdranken.

Voor het eerst behandelde hij ijs op 28 oktober 1533 tijdens een feest ter ere van het huwelijk van de 14-jarige bruid Catherine de Medici, vooral bekend van de roman "Queen Margot" van de vader van Alexandre Dumas. Het ijs bestond uit ijsballetjes gevuld met fruit. In de toekomst begonnen de Medici hen vaak te trakteren op gasten tijdens galadiners en verwennen ze haar zoon Hendrik III met een traktatie.

Het nieuwe dessert won meteen de sympathie van het Franse hof. De adviseurs van de koning eisten zelfs dat de Italianen ijs in hun aanwezigheid zouden bereiden, en nadat ze zich vertrouwd hadden gemaakt met het proces, besloten ze de technologie en het recept te beschouwen als een staatsgeheim dat naar behoren moest worden beschermd, vooral tegen gewone mensen.

Al vrij snel migreerde ijs uit Versailles naar de landgoederen van Franse edelen - ondanks de strengste verboden op de openbaarmaking van het recept, dat als staatsgeheim werd beschouwd.

Sindsdien wordt er aan het Franse hof in talloze hoeveelheden ijs gegeten. Zelfs een fijnproever als Lodewijk XIV weigerde hem niet. In 1649 bedacht de Franse chef-kok Gerard Tissain een origineel recept voor bevroren vanillecrème - van melk en room. De nieuwigheid heette "Napolitaans ijs". Daarna werd het recept voor het ijsdessert voortdurend bijgewerkt.

In 1625 trouwde de kleindochter van Catherine de Medici, Henrietta Maria, met koning Karel I. Samen met de Franse prinses kwam haar persoonlijke chef-kok en banketbakker Gerard Tissain, die veel van de geheimen van het maken van ijs kende, naar Engeland. Het is opmerkelijk dat Thiessein zijn "geheimen" pas durfde te delen na de executie van Karel I in 1649. Op deze manier beheerste Engeland de geheimen van het maken van ijs.

Veel nieuwe varianten van dit dessert zijn uitgevonden in Frankrijk tijdens het bewind van koningin Anne van Oostenrijk. Eens, op een van de banketten ter ere van haar zoon Lodewijk XIV, kreeg elke gast een struisvogelei in een verguld glas voorgeschoteld, wat in feite heerlijk ijs bleek te zijn.

De recepten voor de bereiding van deze lekkernij kwamen blijkbaar in de 18e eeuw samen met de Engelse kolonisten naar Amerika. Bij de recepties die in die jaren werden georganiseerd door de gouverneur van Maryland, William Blade, werden gasten getrakteerd op ijslollys en frisdranken. Veel Amerikaanse presidenten waren ook dol op een koud dessert, bijvoorbeeld George Washington, die persoonlijk ijs maakte op zijn ranch aan de rand van Mount Vernon.

En de culinaire ondernemer Philip Lenzi, die naar de Nieuwe Wereld kwam, adverteerde zelfs in New Yorkse kranten dat hij recepten voor verschillende zoetigheden, waaronder ijs, uit Londen had meegebracht, en al snel verschenen er veel fans van de nieuwe lekkernij onder de bevolking van de oostkust van Amerika.

En dankzij de ondernemersgeest van de Italianen kwam ijs algemeen verkrijgbaar. In 1660 opende Francesco Procopio Di Coltelli (1651-1727) de eerste ijssalon in Parijs tegenover het theater Comédie Francaise. In zijn geboorteland Palermo was hij visser. In Frankrijk besloot hij zijn geluk te beproeven in de "zoete" arena, vooral omdat hij van zijn grootvader een machine erfde om ijs te karnen. Voor zover kan worden beoordeeld, was het een primitief apparaat: twee pannen, in elkaar geschoven, een handvat met roerbladen was aan het bovendeksel bevestigd.

In 1782 bood dit café, in het Frans omgedoopt tot Prokop, klanten wel tachtig soorten ijs. De instelling bloeit tot op de dag van vandaag.

Dit café met deze "Russische" naam bestaat nog steeds. Er is ook een oud menu bewaard gebleven, waar je kunt lezen wat er in de 18e eeuw binnen de muren van deze instelling werd gekookt: "bevroren water" met verschillende siropen (blijkbaar zoiets als moderne Italiaanse granita), koude bessen-sorbets, ijslollys. De populariteit van het Prokop-café werd ook vergroot door het feit dat de eigenaar koninklijke patenten ontving voor veel lekkernijen die alleen daar werden geserveerd.Als gevolg hiervan bezochten veel beroemde figuren uit de 18e-19e eeuw het café: Diderot, Rousseau, Marat, Robespierre, Doctor Guillotin, Georges Sand, Balzac, Danton.

Napoleon Bonaparte behoorde tot de stamgasten van het Prokop-café. Hij werd zo verliefd op ijssnoepjes dat hij zelfs in ballingschap naar het eiland St. Helena voor zichzelf een apparaat bestelde om ze te maken, dat een medelevende Engelse hem niet traag stuurde.

torturesru
Voortzetting:

Coltelli vond veel volgers: al snel vulden kleine restaurants gespecialiseerd in ijs heel Parijs. Er waren vooral veel van hen in de wijk Palais Royal. En al in 1676 verenigden 250 Parijse banketbakkers zich in het bedrijf van ijsmakers, gedurende deze jaren begonnen ze het hele jaar door ijs te produceren.

Onder Napoleon III (1852-1870) werd ijs in bekers en ijs voor het eerst geproduceerd in Parijs (het beroemde ijs komt naar verluidt uit de Franse stad Plobiere-les-Bem), in Italië - grote liefhebbers van het mixen van de meest ongelooflijke producten bedachten ze ijs met de toevoeging van fruit, noten, likeur, stukjes koekjes en zelfs bloemen, in Oostenrijk - ijskoffie en chocolade-ijs. Op dit moment verschijnen bevroren slagroom gemengd met fijngehakte amandelen en maraschino, bladerdeegijs met aardbeien en geraspte koepelvormige chocolade. Nieuwe ijsjes die voor de viering waren voorbereid, werden snel in massaproductie overgenomen.

Dus op een van de recepties van de Chinese missie in Parijs in 1866 werd een nieuw dessert voorgesteld: een warme omelet aan de buitenkant en gemberijs aan de binnenkant. Het was de zogenaamde "verrassingsomelet", ontwikkeld door Duitse chef-koks. We kunnen alleen maar raden hoeveel originele en zelfs unieke ijsrecepten zijn ontstaan ​​door de vindingrijkheid van het menselijk genie. Helaas zwijgt de geschiedenis over veel van hen.

Rusland

In Rusland gebruiken de mensen al lang hun eigen soorten ijs, aangezien er tijdens de koude winters geen tekort was aan "koelmiddelen" voor het invriezen van lekkernijen. Terug in Kievan Rus serveerden we fijngesneden bevroren melk. In Siberische dorpen slaan huisvrouwen tot op de dag van vandaag melk op door het in schotels te bevriezen en ... het ijs op een stapel te stapelen. In veel dorpen werd voor Shrovetide een mengsel van bevroren kwark, zure room, rozijnen en suiker gemaakt.

In de "Europese" versie verscheen ijs in ons land in het midden van de 18e eeuw en kreeg het meteen grote populariteit. Dus graaf Litta, de gezant van de Orde van Malta in Rusland, die later het Russische staatsburgerschap aannam, at praktisch één ijsje. Ze zeggen dat hij zelfs voor zijn dood, nadat hij de communie had ontvangen, opdracht gaf hem tien porties van het beste ijs te serveren: "Dit zal niet gebeuren in het paradijs."

IJs was niet alleen geliefd bij het gewone volk, het was ook breed vertegenwoordigd op het menu aan de hoven van Peter III en Catherine II. De technologie waarmee in die tijd ijs werd gemaakt, was nogal primitief en maakte het mogelijk om een ​​kleine hoeveelheid van het product te verkrijgen.

In de 19e-eeuwse memoires vind je enthousiaste herinneringen aan het effect op het publiek van de Vesuvius op het dessert van de Mont Blanc (ijs werd overgoten met rum of cognac en in brand gestoken) of de kleurrijke ruïnes van een oude tempel gemaakt van ijs. van verschillende kleuren. Bij het maken van deze meesterwerken bevroor de banketbakkers vele uren in de vorst, en de lekkernijen "leefden" een paar minuten, aangezien ze onmiddellijk begonnen te smelten door de hitte van fornuizen en kaarsen.

Pas in de 19e eeuw verscheen de eerste ijsmachine in Rusland. De industriële productie van ijs ontstond in ons land pas in de vroege jaren 30 van deze eeuw.

Industriële schaal

Handgemaakt ijs was niet goedkoop en daarom onbereikbaar. Soms leidde de passie voor deze lekkernij tot echte tragedies. In 1883 werden bijvoorbeeld 59 mensen vergiftigd tijdens een baptistenfeest in de Amerikaanse stad Camden. Toegegeven, het was geen gewoon ijs, maar ... herbruikbaar.

Iedereen wilde tenslotte genieten van het snoepje, maar niet veel mensen konden het betalen.Zo ontstonden uitvindingen zoals Smith's Cotton Ice Cream, een wattenkegel of Brown's Methodist Ice Cream, een rubberen kegel. De truc was om wat gezoete melk op de kegel te strooien en eraan te likken, alsof je echt ijs vasthield. Volgens de New York Times, die berichtte over het treurige vergiftigingsincident, kwamen de ongelukkige baptisten er niet achter en kauwden ze het imitatie-ijs schoon.

Aanvankelijk was de ijsproductie gebaseerd op het gebruik van natuurlijk ijs en sneeuw, waardoor de mensheid voortdurend afhankelijk was van de grillen van de natuur. Maar de alomtegenwoordige technologische vooruitgang heeft de productie van ijs geleidelijk veranderd, van een exquise delicatesse van rijke salons tot een product dat voor iedereen beschikbaar is. Met archiefmateriaal kunnen we de chronologie van ontdekkingen op het gebied van de ijsproductie herstellen. Vandaag werd bekend dat al in 1525 een arts uit Apilia Cimar schreef over de verkoelende werking van salpeter. De productie van ijs in relatief grote volumes werd echter pas mogelijk na de introductie van voldoende efficiënte methoden voor het produceren en opslaan van ijs, koelinrichtingen en machines met mengers en brekers.

In 1834 patenteerde de Amerikaan John Perkin het idee om ether te gebruiken in een compressorapparaat. Tien jaar later ontving de Engelsman Thomas Masters een octrooi voor een ijsmachine, een blikken kan met een roterende spatel met drie bladen omgeven door ijs, sneeuw of een mengsel daarvan met zout, ammoniumzouten, nitraat, ammonium nitraten of calciumchloride. Volgens de patentbeschrijving kon de Masters-machine tegelijkertijd ijs koelen, invriezen en kloppen.

In 1843 vond de Engelse Nancy Johnson een handijsmachine uit en patenteerde deze. Nancy Johnson vond in 1846 een handmatige vriezer uit voor het maken van ijs, maar ze had niet genoeg geld om de productie van nieuwe apparatuur te organiseren. Het patent moest aan de Amerikanen worden verkocht. In 1851 werd de eerste fabriek geopend in Baltimore en werd de eerste commerciële partij ijs geproduceerd. En al meer dan 150 jaar staat het proces van het verbeteren van recepten en technologieën geen dag stil.

Handgemaakte ijsvriezer uitgevonden in 1843 door Nancy Johnson

In 1848 werden in de VS twee ijsmachines gepatenteerd. Een daarvan bestond uit een apparaat met twee concentrische cilinders, waarvan er een was gevuld met koelmiddel. In 1860 creëerde Ferdinand Carré 's werelds eerste absorptiekoelmachine, die werkt op vloeibare en vaste absorberende materialen. Vier jaar later verbeterde Carré de compressiemachine, die als eerste een nieuw koudemiddel, ammoniak, gebruikte.

De serieproductie van diepvriezers begon in de tweede helft van de 19e eeuw door Jacob Fussell in Baltimore. Even later werden koelmachines uitgevonden en werden methoden voor het produceren en opslaan van ijs ontwikkeld, waardoor de arbeidsintensiteit en bijgevolg de kosten van ijs aanzienlijk konden worden verlaagd. En in 1904 organiseerde St. Louis de International Ice Cream Show, waar de eerste wafelbekermachine werd gedemonstreerd.

Zo zijn de techniek en technologie van de industriële ijsproductie voortdurend verbeterd. In een aantal landen begonnen gespecialiseerde bedrijven te worden opgericht om machines en apparatuur voor de productie van ijs te produceren, wat een algemeen kenmerk van stadscafés is geworden. Maar achter dit alledaagse fenomeen zat de snelle wetenschappelijke vooruitgang in de studie van koelprocessen. Hij was het die sommige bedrijven de productie van machines en apparatuur voor de industriële productie van ijs liet beheersen.

In 1919 ontwikkelde een leraar uit Iowa, Christian Nielson, een recept en technologie voor de productie van een nieuw soort ijs - overgoten met chocolade, en op 24 januari 1922 kreeg hij een octrooi voor het beroemde ijslollyglazuur. room op een stokje.Nelson reed zijn producten naar steden en verkocht, terwijl hij een film over de Eskimo's vertoonde. De nieuwigheid heette eerst "Eskimo-taart" - "Eskimo-taart", maar dit woord werd al snel afgekort tot simpelweg "Eskimo".

Het kampioenschap in de productie van "ijslolly" onder de Amerikanen wordt echter uitgedaagd door de Fransen.

Het eerste geglazuurde ijs in 1921 werd uitgevonden door Christian Nelsen uit Iowa, en zijn metgezel Stover gaf het de naam - "Eskimo-pie", dat wil zeggen, de Eskimo-taart. In 1979 vierde de Franse firma "Gervais" zelfs het 60-jarig jubileum. van de "Eskimo". Tot het begin van de 20e eeuw specialiseerde Gervais zich in de productie van kazen, totdat een van de oprichters, Charles Gervais, populaire ijslollys proefde in Amerika. Na zijn terugkeer in Frankrijk kreeg hij het idee om ijs te bedekken met chocoladesuikerglazuur en het op een stokje te "doen". Volgens Franse bronnen is de naam "ijslolly" bij toeval ontstaan. In een van de Parijse bioscopen, waar Gervais zijn zoete producten verkocht, werd een film over het leven van de Eskimo's vertoond. En aangezien het repertoire van bioscopen in die tijd vrij zelden veranderde, noemde een van de geestige kijkers die verschillende keren een film over de Eskimo's bekeek en in die tijd een dozijn porties chocolade-ijs at, het "Eskimo".

Zo zijn de techniek en technologie van de industriële ijsproductie voortdurend verbeterd. In een aantal landen begonnen gespecialiseerde bedrijven te worden opgericht voor de productie van machines en apparatuur voor de productie van ijs, wat een veelgebruikt kenmerk is geworden van stadscafés. Maar achter dit alledaagse fenomeen zat snelle wetenschappelijke vooruitgang in de studie van koelprocessen. Hij was het die de productie van machines en apparatuur voor de industriële productie van ijs onder de knie kreeg.

Nieuwe soorten, op maat gemaakt voor feesten, werden al snel massaproductie, vooral in de Verenigde Staten. De eerste ijsfabriek werd opgericht in Baltimore, maar al snel verschenen dergelijke fabrieken in New York, Washington en Chicago.

Moderniteit

N. Chernyshov "Novgorod Ice Cream", 1928

Tegenwoordig heeft ijs de smaak van mensen over de hele wereld stevig veroverd en wordt het in bijna elke supermarkt verkocht. Chef-koks hebben duizenden ijsrecepten gemaakt!

N. Chernyshov "Novgorod Ice Cream", 1928

En daarom is de strijd om de koper niet om het leven, maar om de dood. De beste en duurste soorten zijn gemaakt van elite natuurlijke producten op basis van de modernste technologieën. De kwaliteit van dergelijk ijs kan op zijn minst worden beoordeeld door het feit dat het zonder conserveringsmiddelen maximaal twee en een half jaar in de koelkast bij een temperatuur van -20oС kan worden bewaard.

Om aan de vraag van de consument te voldoen, werken de leiders van de wereldmarkt jaarlijks hun assortiment bij, hoewel er al enkele duizenden namen van ijslekkernijen zijn. Tot de hits van de afgelopen jaren behoren ijs met walnoten, ijs gemaakt van groene thee, ijs met boskruiden. Om nog maar te zwijgen van bessen, bramen, ananas, speciale soorten op basis van levende yoghurt ... Je kunt niet alles opsommen.

En softijs - Britse wetenschappers (tot wie de jonge Margaret Thatcher behoort) hebben een methode uitgevonden waarbij twee keer zoveel lucht aan het ijs wordt toegevoegd, en je krijgt "zacht" ijs!

In de jaren negentig werd duurder dikker ijs geïntroduceerd. Deze categorie omvat Ben en Jerry's, Beechdean en Haagen-Dazs. Trouwens, Ruben Mattus vond zijn ijs uit in 1960 en noemde het Haagen-Dazs omdat het Deens klinkt.

Welke te kiezen?

In feite is elk ijs een gekoelde, opgeklopte emulsie gemaakt van een mengsel van melk, mogelijk room, suiker, soms eieren, vaak vruchtensappen, verschillende soorten fruit of groenten (in Japan zelfs vis en zeevruchten) plus smaakstoffen en verschillende toevoegingen zoals noten of stukjes karamel.

Afhankelijk van de productiemethode kan ijs gekruid, zacht en huisgemaakt zijn. Zacht, met een temperatuur van 5–7oС, wordt met speciale apparatuur in restaurants en cafés gemaakt.Je moet het meteen eten, dergelijke desserts zijn niet voorbereid op de toekomst. Het ziet eruit als een crème.

Gekruid ijs - industrieel. Het is onderverdeeld in verschillende groepen - volgens het type van het hoofdproduct en vulmiddel, en volgens de verpakking. De belangrijkste vertegenwoordigers van de "melk" -groep - melk, room en ijs - verschillen van elkaar in hun vetgehalte.

Andere groepen zijn fruit en bessen of fruit en aromatisch. Er zijn ook zogenaamde amateur- of zelfgemaakte soorten - op basis van melk, fruit, melkfruit, meerlagig, met eiwit en zelfs met banketbakkersvet.

Nu de specifieke nummers. Het dikste ijs is ijs, het vetgehalte is gemiddeld 12-15%.

Het is vernoemd naar de Franse stad Plombier, waar het naar verluidt is uitgevonden. Naar verluidt - omdat in Frankrijk ijs wordt gemaakt van Engelse amandelcrème met de toevoeging van slagroom en gekonfijt fruit doordrenkt met kersenwodka. We hebben natuurlijk een eenvoudiger ijsje, maar toch - het dikste en meest calorierijke ijs.

Dan - romig, met een vetgehalte van 8-10%, dan - zuivel, waarin nog minder vet is, slechts 2,8-3,5%. Er zit geen melkvet in fruit- en bessenijs en fruitijs, omdat ze gemaakt zijn van vers en bevroren fruit en bessen, van aardappelpuree, natuurlijke sappen, jam en jam.

En natuurlijk is elke consument geïnteresseerd in de kwaliteit van ijs. En het hangt rechtstreeks af van de waarde ervan.

Ten eerste omdat echte, niet-poedervormige, verse en hoogwaardige room, verschillende bessen, fruit, chocolade en andere natuurlijke ingrediënten altijd meer kosten dan halffabrikaten, concentraten en kleurstoffen. Ten tweede is apparatuur waarmee de kwaliteit van het originele product kan worden gehandhaafd, ook een kostbaar genoegen, niet toegankelijk voor kleine bedrijven.

schaduw
Vrede zij met jullie, bakkers!
De bouw van de eerste ijsfabriek in de USSR begon in 1932. In 1936 vaardigde de Volkscommissaris voor Voedsel van de USSR, Anastas Mikoyan, een instructie uit waarin stond: "IJs moet en kan een massaproduct worden gemaakt, door het te produceren tegen betaalbare prijzen ...".

En op 4 november 1937 werd het eerste Sovjet-ijs geproduceerd in een onderneming die was uitgerust met de modernste Amerikaanse apparatuur van die tijd, meegenomen uit de Verenigde Staten door Mikoyan. Zijn glorie werd bepaald door GOST 117-41 "IJs, ijscoupe, fruit en bessen, aromatisch", die werd geïntroduceerd op 12 maart 1941 en die een van de strengste normen ter wereld kan worden genoemd. Binnenlands ijs werd geproduceerd zonder het gebruik van conserveermiddelen, daarom was het heerlijk en milieuvriendelijk. Bovendien werden kopjes, briketten en ijslolly's door het hele land gemaakt met dezelfde technologie en bevatten alleen melkvetten.

Sinds 1966 werd ijs echter niet volgens de staatsnorm geproduceerd, maar volgens de interrepublikeinse technische voorwaarden, en vanaf 1980 - volgens de industriestandaard. In de jaren 70 stopten de ondernemingen praktisch met het toewijzen van de stabilisator-agar-agar en agaroid, en dit had niet het beste effect op de consistentie en presentatie van het product. Het ijs was echter nog steeds lekker omdat de kwaliteit gecontroleerd werd op een 100-puntensysteem (met een gradatie voor "premium" en "extra"). Ook werd er streng gecontroleerd door de Staatshandelsinspectie, Gosstandart en Sanitaire en Epidemiologische Toezichthoudende instanties.

Het volume van de productie van ijs in de Sovjet-koelhuizen bereikte 450 duizend ton per jaar. Sovjet-ijs was niet alleen geliefd in ons land, maar ook in het buitenland: jaarlijks werd tweeduizend ton koude lekkernijen geëxporteerd.

Het begin van het einde van ons ijs viel samen met het begin van de perestrojka van Gorbatsjov. In 1986 werd een 100-punts beoordeling van de kwaliteit van "met lucht verrijkt zuivelproduct" uitgesloten van de technologische instructie (dit is de uitleg van de technische term "ijs"). En sinds 1990 wordt er ijs geproduceerd volgens TU (technische specificaties). Tegelijkertijd was er in Rusland een stroom geïmporteerd ijs in heldere verpakkingen, maar verre van de beste kwaliteit. Er kwam tot 42 duizend ton ijs per jaar vanuit Europa, voornamelijk uit Polen, op de Russische markt.Dit is toch zeker een Poolse ersatz, herinneren veel Russen zich nog. Het had niets te maken met het ijs dat we gewend zijn en had een duidelijke "chemische" smaak. Op dat moment verscheen wei in het huishoudelijk product in plaats van melk, dierlijke olie werd vervangen door koolzaad-, palm- en sojaolie. Volgens de Association of Ice Cream and Frozen Food Producers maakt in Rusland 80% van de fabrikanten (240 van de 300) ijs van plantaardige grondstoffen. Ook begonnen nieuwe soorten ijs gecondenseerde melk, kleurstoffen, emulgatoren en stabilisatoren te omvatten. Over het algemeen blijven alleen herinneringen aan de smaak van echt "Sovjet" -ijs over ...

IJs geschiedenis
Zo zag een echt Sovjet-ijs eruit.
Met het bovenste label kun je het vanaf duizend herkennen, en het zachte, knapperige glas is altijd naar binnen gedrukt door de vingers van de klanten die ervoor hebben gekozen. En niemand minachtte ...
schaduw
Vrede zij met jullie, bakkers!
IJs geschiedenis

Alle recepten

© Mcooker: beste recepten.

Sitemap

We raden je aan om te lezen:

Selectie en bediening van broodbakmachines