In onze open ruimtes is het heerlijke Italiaanse gerecht "Pasta alla Carbonara" behoorlijk populair, waarvan de recepten ook op onze Broodbakmachine staan. In Italië zelf loopt deze pasta qua leeftijd en populariteit echter voor op andere pasta, het populairste Italiaanse gerecht ter wereld na Napolitaanse pizza. Dit is niet koosjer, vegetarisch of dieet. Historisch gezien is dit het voedsel van de herders van Monti della Laga (Abruzzische Apennijnen) die kuddes schapen door de bergen dreven, en voor dit werk hadden ze eenvoudig maar calorierijk voedsel nodig van lokale producten.
Dit is de meest mysterieuze van alle bestaande pasta-opties, die nog steeds veel controverse veroorzaakt en verschillende "filosofische stromingen" heeft - "Amatriciana pasta" (Pasta all'Amatriciana).
In feite zijn zowel Amatrichana-saus als Carbonara-saus bijna tweelingbroers, die in hetzelfde nest zijn uitgebroed, maar op een bepaald moment gingen ze elk hun eigen weg - de ene richting de tomatenkant aan het einde van de 18e eeuw, de andere richting de ei-kant, ongeveer in de 19e-20e eeuw:
In het begin, vele eeuwen geleden, vonden de herders van de regio Lazio, van lokale handige producten die je onderweg mee kunt nemen, het gerecht "Cacio e pepe" (kacho є pepe) uit, wat letterlijk "kaas en peper" betekent. "... In de stad Grisciano, in de buurt van de stad Amatrice, werd dit recept verbeterd door er de gefrituurde, gedroogde guanciale van de wang (Guanciale, in het dialect van Rome - dit is "barbozzo", barbozzo in romanesco) aan toe te voegen. resulteerde in een ander gerecht - gritsa of grisha (gricia). En na de fascinerende reis van Columbus naar Amerika, kwamen tomaten vanuit Mexico en Peru naar Italië, en de inwoners van de stad Amatrice in de tweede helft van de 18e eeuw begonnen Grisha te maken met deze tomaten, daarom werd Amatriciana geboren, of gewoon Matriciana in het Romeinse dialect (matriciana in romanesco).
De eerste beschrijving van Amatricana is gemaakt door Francesco Leonardi, een inheemse Romeinse chef-kok die diende in de Quirinale (pauselijke residentie van 1605 tot 1870), in de zevendelige encyclopedie van culinaire kunsten L'Apicio Moderno, door hem geschreven in 1790.
En in de XIX-XX eeuw (het is niet zeker) werden eieren aan de Grisha toegevoegd, waardoor de Carbonara-pasta werd verkregen.
En als er geen vragen zijn met kaas en guanciale, dan houdt de zekerheid met de rest van de ingrediënten in deze Amatricana-saus daarmee op. Wie had gedacht dat zo'n eenvoudig elementair recept in Italië nog steeds een echte storm oproept!
De eerste filosofische trend stelt dat tomaten niet worden gebruikt in Amatricana-saus en "wit" moeten zijn (met guanciale en uien).De tweede filosofische trend beweert dat er wel plaats is voor tomaten in Amatricano-saus, maar geen plaats voor knoflook of uien. Weer anderen vechten voor de aanwezigheid van paprika's en uien en de afwezigheid van knoflook. Er zijn talloze video's op YouTube, waar zowel amateur- als Italiaanse chef-koks hun "correcte" en originele recepten demonstreren voor het maken van pasta op basis van deze Amatricana- of Matricana-saus. En het meest interessante zijn de commentaren van de Italianen op deze video's, waar vaak een uniforme srach ontvouwt over de authenticiteit, juistheid of verrukkingen van een bepaald recept. En sommige Italiaanse persoonlijkheden proberen koppig te bewijzen dat de stad Amatrice niets te maken heeft met de "Romeinse" saus van Matricana, en dat dit gerecht een puur Romeinse oorsprong heeft. Over het algemeen hebben ze daar plezier met deze saus en gerecht ...
En moe van de argumenten van professionele koks, historici en de gemeente Amatrice, blijven huisvrouwen jaar na jaar doorgaan met het koken van Amatrichana met guanchiale, uien, knoflook, paprika's, tomaten - en ze zijn zo heerlijk! Inderdaad, vaak smaakt het originele recept beter dan de verharde primitieve ...
Maar de autoriteiten van de stad Amatrice slapen niet en zijn waakzaam hoe het juiste recept voor de saus All'Amatriciana, beschermd door het oorsprongslabel De.Co (Denominazione Comunale), wordt gerespecteerd. Tijdens het 'C'e per te per te'-programma zei de beroemde chef-kok Carlo Cracco, die als eregast diende, dat een van de beroemdste Italiaanse gerechten ter wereld, Amatriciana, ook nodig is om volledig succesvol te zijn. om 'gepocheerde knoflook' te gebruiken. De "godslastering" ontsnapte niet aan het waakzame oog van het gemeentebestuur van de gemeente Amatrice, die snel een bericht tweette om Krakko's bewering te corrigeren en de achternaam van de chef aanstootgevend te veranderen in "Gracco".
De gemeente Amatrice, met de steun van de regio Lazio, probeert al meer dan 10 jaar om de All'Amatriciana-saus het STG-label van de Europese Unie - Specialità Tradizionale Garantita (gegarandeerde traditionele producten) te verkrijgen. Als dit wordt erkend, zal dit een krachtige export mogelijk maken van de Amatrice / Lazio-producten die traditioneel in deze saus worden gebruikt, en een einde maken aan de kwestie van de juiste ingrediënten van deze saus binnen Italië en de hele Europese Unie. Op dit moment vallen slechts twee Italiaanse producten in de categorie STG. Deze omvatten Mozzarella en Pizza napoletana.
Deze saus is vooral populair in de Romeinse regio en we kunnen zeggen dat Pasta alla Matriciana bijna een visitekaartje van Rome is. In de klassieke handleidingen van de moderne Romeinse keuken is de samenstelling van de ingrediënten van deze pasta gevarieerder, waarbij zowel uien als knoflook zijn toegestaan, en andere afwijkingen van de eisen van de Amatriciërs. Er is ook een koosjere Amatriciana in Romeinse handleidingen, aangepast aan de regels van Kasjroet. Pecorino of andere soorten kaas worden niet gebruikt bij de bereiding, olijfolie wordt gebruikt in plaats van reuzel en varkenswang wordt vervangen door beef jerky.
De verspreiding van Amatricana-saus over het hele land vond plaats in de 19e eeuw, toen veel Amatriciërs naar Rome emigreerden vanwege de vee-crisis en werk vonden in restaurants, waardoor dit gerecht van hun voorouders beroemd werd. Het eerste historische Amatriciane-restaurant in Rome dateert uit 1860 en heette Il Passetto omdat je er doorheen kon lopen van Vicolo del Passetto naar Piazza Navona.
In de nacht van 24 augustus 2016 troffen er problemen in de centrale regio van Italië. De aardbeving met een kracht van 6,2 op de schaal van Richter veroorzaakte vernietiging en verlies van mensenlevens (minstens 290 mensen stierven), waardoor duizenden inwoners in de gebieden Lazio, Umbrië, Marche en Abruzzo dakloos werden.
Maandenlang staat de 16.000 man sterke stad Amatrice, een van de zwaarst getroffen door de aardbeving, in de media en is de saus een symbool geworden van solidariteit met de slachtoffers van de rampzalige aardbeving. Sindsdien wordt pasta, gekleed met de beroemde guanciale-saus, tomaten en pecorino-kaas, nu geserveerd in veel restaurants in Italië en over de hele wereld die zich hebben aangesloten bij de "Amatriciana Solidale" -beweging.De groep werkt in Italië en in het buitenland en zamelt geld in voor degenen die gedwongen zijn hun verwoeste huizen te verlaten, de zogenaamde "aardbevingen" (terremotati). Een van de eersten die zich bij het Solidarity Pasta-initiatief heeft aangesloten, is de Britse chef-kok Jamie Oliver en 700 andere chef-koks die met hem samenwerken. Het Russische model Natalya Vodianova lanceerde een inzamelingsactie "Mangia per l'Italia" ("Eet voor Italië") om deze "pasta van solidariteit" Amatrichan op het menu van restaurants in de Russische Federatie te brengen. Een percentage van de verkoopopbrengst ging naar Save the Children, het Rode Kruis en andere organisaties op de plaats van de ramp.
Het was onverwacht - triest, maar het succes van de saus, maar het veroorzaakte een overmatige vraag naar Guanciale in vergelijking met wat toen beschikbaar was in Italië, en in korte tijd droogde de voorraad van deze delicatesse in Italië gewoon even op. Sommige fabrikanten hebben Guanciales op de markt gebracht die nog niet behoorlijk zijn gerijpt, en er worden ook Italiaanse Prosciutto en Pancetta ham gebruikt, hoewel deze grover zijn dan Guanciale-wangen.
Naast pasta met deze Amatricana-saus (SALSA ALL'AMATRICIANA) koken Italianen ook (dit is precies wat ik ontdekte):
• ovengebakken pasta Amatriciana (Pasta al forno con sugo amatriciana)
• pizza Amatriciana (Pizza all'Amatriciana)
• risotto Amatriciana (risotto all'Amatriciana)
• Amatriciana gnocchi (gnocci con sugo all'Amatriciana)
• lasagne all'Amatriciana
• frittata all'amatriciana
• polenta met gehaktballetjes en saus (POLENTA CON POLPETTE E SUGO ALL'AMATRICIANA)
• gehaktballetjes met Amatricana-saus (Polpette all'amatriciana)
• Amatricana-croutons (crostini all'amatriciana)
• Amatriciana-eieren (l'uovo all'Amatriciana)
• vloeibare ravioli Amatriciana met pecorino-fondue (ravioli liquidi di Amatriciana con fonduta di pecorino)
• rijstballetjes met Gepaneerde Amatricana-saus (Supplì all'amatriciana)
• zoiets als een Italiaanse hotdog met Panino all'amatriciana-saus
• Burger Amatricana (AMATRICIANA BURGER)
• gebakken beenmerg van Amatriciana (gebakken beenmerg amatriciana)
• nou, je snapt het idee - enzovoort ...
Traditioneel, eind augustus - begin september, wanneer een verse tomatenoogst wordt geoogst, houdt de gemeente Amatrice meerdere dagen het Sagra degli Spaghetti all'Amatriciana-festival, waar inwoners en gasten van Amatrice overvloedig worden behandeld met deze pasta , bereid in grote hoeveelheden. Bekijk de stad Amatrice vóór de aardbeving van 2007 en bekijk dit festival in een korte video van 3 minuten van YouTube (in de link
P.S. In feite zijn er heel veel manieren en technieken om deze pasta te maken, die simpelweg niet in één recept kunnen worden beschreven. Maar dit alles is te zien op video's op internet.
P.P.S. Zoals gebruikelijk, volgens de Italiaanse traditie, moet je een bord niet versieren met deze pasta met geurige basilicumblaadjes, peterselie of munt. Deze pasta heeft zijn eigen unieke bouquet van aroma's van guancheale, kaas, peper en tomaten, die niet mogen worden onderbroken door kruiden.
P.P.P.S. Bij het eten van deze pasta, staan de gekrulde macaroni aan een vork altijd te popelen om de rode tomatensaus met je kleren te delen, vooral op de borst. Aarzel daarom niet om een slabbetje om te doen of een stoffen servet achter de kraag te stoppen. Ik heb je gewaarschuwd!
P.P.P.P.S. Helaas heb ik nooit de kans gehad om Italië te bezoeken. En ik ken geen Italiaans. Al het materiaal is samengesteld op basis van informatie die gratis beschikbaar is op internet, vertaald door een google vertaler. Als iemand enige onnauwkeurigheid opmerkt, of zijn ervaring en recept voor deze saus en deze pasta deelt, zal ik hem alleen maar dankbaar zijn!