torturesru
De oorsprong van pizza gaat terug tot de tijd dat het eerste gist en zuurdeeg enkele duizenden jaren geleden in het oude Egypte verscheen. In het oude Griekenland begonnen ze deeg te bakken samen met een smaakmaker, die kon dienen als groenten, vlees, olijven, zuivelproducten, enz.
Griekse pizza heette.

Inderdaad, wat traditioneel als een nationaal Italiaans gerecht wordt beschouwd, werd ooit van de Grieken geleend. Die, naast alle talenten die we kennen, ook bekend stonden als uitstekende bakkers. Zij waren de eersten die kaas op platte taarten van ongezuurd deeg aanbrachten, en het uitgevonden gerecht heette "plakuntos", dat wil zeggen "plat gebakken brood". Naast het directe doel diende het ook als bord. Sindsdien zijn er veel legendes verteld over het prototype van de moderne pizza. Een daarvan beweert dat met een toename van de samenstelling van de ingrediënten "plakuntos" "plaque" werd genoemd, en de veranderingen zelf werden aangebracht door de Romeinen. Een andere interpretatie van het verhaal gaat over de Romeinse legionairs die bij hun terugkeer uit Palestina hun favoriete gerecht "picea" meebrachten, dat eruitzag als plat brood met kaas en groenten. Vond beschrijvingen van analogen van moderne pizza en in het oude boek "Apicia". Een van de hoofdstukken gaat over een schotel bestaande uit deeg, waarop kaas, knoflook, olijfolie, vlees, noten, paprika en munt worden gelegd. De Romeinen, bekende vraatzuchtigen en meesters in het combineren van het onverenigbare, brachten de pizza rijkelijk op smaak met honing en laurierblaadjes.

Pizza was een gewoon volksvoedsel en verschilde niet in het ritueel van voorbereiding en verfijning van consumptie. In moderne termen was pizza een gewoon brood, "sandwich", "sandwich". In het middeleeuwse Italië was pizza een gewoon voedsel voor de armen, en verschilde niet veel. De pizza werd op straat verkocht, waarbij een stuk van een grote korst werd afgesneden, en de pizza was gevuld met alleen ansjovis en champignons. Ze aten pizza als ontbijt en lunch. Rustieke pizza was gemakkelijker te bereiden: het deeg werd op smaak gebracht met olijfolie, olijven of helemaal niets. De stadsmensen noemden deze pizza "focaccia", oftewel flatbread, en benadrukten dat de echte pizza een complexer recept heeft. Nu neemt "focaccia" een waardige plaats in in de Italiaanse keuken, en is het een aanvulling op vleesgerechten.

"Hoe zit het met tomaten?" U vraagt. En in werkelijkheid is het erg moeilijk voor een modern persoon om zich pizza voor te stellen zonder dit ingrediënt. Vergeet echter niet dat tomaten in Europa veel later verschenen dan de Romeinse legionairs, en dat ze pas in de 17e eeuw aan het beschreven gerecht werden toegevoegd. In deze periode begon de pizza dankzij de Napolitaanse zeelieden zijn opmars door Europa.

In de loop van de tijd werd het vullen van pizza steeds diverser, er werden veel versies van de vulling uitgevonden, waaronder de tomaat geïmporteerd uit de Nieuwe Wereld als het belangrijkste ingrediënt.

Napels is een soort pizzawieg. Hij werd een leider in de combinatie van brood - tomaat - kaas - en iets anders. Het was in Napels dat de eerste pizzeria's werden geopend en van daaruit begon de zegevierende processie van pizza's over de hele wereld. In Italië werd in die tijd flatbread-voedsel "pizzaioli" genoemd en werd het beschouwd als het voedsel van het gewone volk. Meestal was het een deeg bedekt met een laag tomaten, besprenkeld met olijfolie en bestrooid met marjolein. Kaas werd op "pizzaioli" beschouwd als het toppunt van luxe. Het werd door straatverkopers verkocht uit metalen dozen, die meestal op het hoofd werden gedragen in de straten van de stad en vaak werden uitgeleend aan lokale bewoners.

Dit zou waarschijnlijk verder zijn doorgegaan als in 1772 de koning van beide Sicilië Ferdinand I de regels niet had overtreden en 's nachts niet incognito in Napels de plaatselijke pizzabakker Antonio Testa, bijgenaamd Thunder, zou bezoeken.En hij was echt verslagen door de verscheidenheid aan gerechten, opgetogen over de kwaliteit van hun bereiding. De koninklijke chef-koks vonden snel hun weg, gingen op "verkenning" naar de voet van de Vesuvius, kregen recepten in handen, maar konden geen nieuwe gerechten op het koninklijke menu introduceren. De koningin protesteerde, die niet eens het "voedsel van de plebejers" wilde aanraken.

Meer dan honderd jaar zijn verstreken. Het koningspaar wilde, terwijl ze in hun Napolitaanse zomerresidentie waren, dit lokale gerecht proberen. En op de verjaardag van de mooie Margarita van Savoye, echtgenote van koning Umberto I, die het hoofd werd van het nieuw verenigde Italiaanse koninkrijk, werd pizzabakker Rafaele Esposito met zijn vrouw Rosina Brandi voor de rechter gedaagd. Volgens het overgebleven bewijs hebben ze drie soorten pizza gemaakt. Een daarvan bevatte tomaten, mozzarella en basilicum in dezelfde kleuren als de Italiaanse vlag: rood, wit en groen. De koningin vond deze pizza vooral lekker en ze mocht hem bij haar eigen naam noemen, waarmee ze de culinaire canon initieerde. De koningin beval de pizza "Margarita" alleen te bakken in de ovens van haar paleis in Capodimonte. Maar al snel werd deze orde, zoals de meeste andere decreten in Italië, ontbonden in revolutionaire volksinsubordinatie. "Margarita" is een favoriet gerecht geworden van alle Italianen - van visser tot markies. In de loop van de tijd verschijnen er steeds meer nieuwe varianten van dit gerecht - dit is pizza op basis van kruimeldeeg en op basis van ongezuurd deeg van maïsmeel (Genuees) ..., en toppings worden steeds diverser.

Door taalbarrières en culturele verschillen te overwinnen, werd pizza het eerste echt wereldwijde voedingsproduct. In India voegen ze er graag ingelegde gember, lamsgehakt en tahoe aan toe. In Japan houden ze van pizza met paling en inktvis, in Pakistan - met pittige curry.
Costa Ricanen geven de voorkeur aan kokospizza en Brazilianen geven de voorkeur aan groene erwten. Voor fijnproevers wordt pizza geserveerd met paardebloemen, oesters, rivierkreeft en kaviaar. Er is een pizza die als dessert wordt gebruikt - gedrenkt in jam, met appels en bestrooid met poeder.
Aan het einde van de 19e en het begin van de 20e eeuw brachten Italianen pizzarecepten en -tradities naar Amerika. En al snel werd pizza een van de Amerikaanse favorieten.

Amerikaanse pizza verschilt van Italiaanse pizza door een vrijere keuze aan ingrediënten, een grote verscheidenheid aan vullingen voor één gerecht; het verschilt ook in kooktijd en temperatuur. Aangenomen wordt dat Amerikaanse pizza per definitie luchtig is. Maar in werkelijkheid hangt de "luchtigheid" van het deeg af van de pizza die u verkiest: dun of luchtig. Bij Amerikaanse pizza is deeg een volwaardige deelnemer aan het gerecht en bij het kiezen van een vulling moet rekening worden gehouden met de smaak. Een heel interessant feit is dat luchtige pizza niet in Amerika is uitgevonden, maar op het eiland Sicilië: Siciliaanse pizza wordt al lang op luchtig deeg gebakken.

Het is gemakkelijk uit te leggen waarom de inwoners van megalopolissen van pizza hielden: vanwege de unieke combinatie van schijnbare eenvoud en echt gastronomische rijkdom, in het voordeel, omdat goed bereide en snel gebakken groenten, fruit, vlees en zeevruchten een klein deel van de vitamines verliezen, maar de rest wordt sneller opgenomen.

En, wat ook een belangrijk voordeel is van pizza, het verliest zijn smaak en esthetische kwaliteiten niet tijdens het transport. Thuis pizza bestellen of pizza bezorgen op kantoor zijn daarom de meest populaire manieren om honger te stillen en jezelf voor te bereiden op nieuwe prestaties.

Voedingsdeskundigen adviseren om minstens één keer per week pizza te eten voor lunch of diner, omdat de gebruikelijke portie van "Margarita" een derde is van de dagelijkse voedselinname van een persoon.

Al met al zijn er in Italië tegenwoordig meer dan tweeduizend namen van verschillende pizza's. Nog niet zo lang geleden is er een speciaal keurmerk voor pizza geïnstalleerd: D.O.C. , die alleen gerechten hebben die zijn bereid volgens de klassieke regels.
25 oktober is een professionele vakantie van pizza's (zo worden mensen die dit gerecht koken in Italië genoemd).Dus hoe noemen moderne Italianen echte pizza? Het is gemakkelijker om de vraag te beantwoorden - hoe noemen ze nep? Alles wat in Italië niet is voorbereid. Echte pizza's hebben naar hun mening een dunne korst en de vulling is mozzarellakaas gemaakt van buffelmelk en speciale soorten tomaten. In de vorm van toevoegingen zijn volgens originele recepten alleen olijfolie, basilicum, oregano en knoflook toegestaan. Het pizzadeeg rolt niet uit, maar draait en wordt gegooid.

Er zijn drie soorten echte pizza's in Italië:

* "Marinara" - olijfolie, tomaten, knoflook en oregano;
* "Margarita" - verse mozzarellakaas gemaakt in de zuidelijke Apennijnen, pruimachtige tomaten uit San Marzano, basilicum;
* "Margarita-Extra" - kerstomaatjes en mozzarella gemaakt van buffelmelk.

Het is gebruikelijk om Italiaanse pizza's te koken op een temperatuur van 200-215 graden in houtgestookte ovens.

Italianen, die verliefd zijn op hun nationale gerecht, beschermen het op alle mogelijke manieren tegen namaak. Zou het nog steeds? Tegenwoordig zijn er inderdaad meer dan 23.000 pizzeria's in het land actief. Het is gemakkelijk om de klassieke recepten kwijt te raken met zo'n enorme schaal. En daarom is de Napolitaanse pizza sinds kort wettelijk beschermd. Wat alleen een ronde vorm oplevert tot een diameter van 35 cm. Specificeert het type gist, zout, bloem en tomaat dat wordt gebruikt bij de bereiding van het gerecht.

Bijzondere aandacht wordt in de wet besteed aan de bereiding van pizza "Extra Margarita", die zeker een speciale Zuid-Italiaanse mozzarella moet bevatten. Restaurateurs die aan de hierboven beschreven eisen voldoen, krijgen toestemming om hun eten te voorzien van het STG-label, dat de kwaliteit en authenticiteit van het traditionele recept garandeert.

Alle recepten

© Mcooker: beste recepten.

Sitemap

We raden je aan om te lezen:

Selectie en bediening van broodbakmachines