Tarrington House BM2600, ook bekend als ALASKA BM2600, het is in de vorm van een aantal klonen van andere fabrikanten, die verschillen in het model en de kleur van de panelen, maar met hetzelfde uiterlijk.
De broodbakmachine werkte ongeveer 9 maanden in actieve modus. Daarna begonnen vreemde geluiden te verschijnen bij het kneden van het deeg. Eerst piepen en klikken, en dan een openhartig kloppen en krabben. Metaalkrullen verschenen in de bakkamer en onder de broodbakmachine, en de kroon van de mixeraandrijving bungelde merkbaar. Op de emmeraandrijving verschenen groeven uit de bloembladen van de kroon, die, wanneer ze scheef werden getrokken, eenvoudig de contactplaats afveegden.
De reden hiervoor is de vernietiging van de koper-grafietbus van de mixeraandrijving. Het was onmogelijk om de broodbakmachine verder te gebruiken - niet alleen was er een verschrikkelijk gerommel tijdens het werk, het mechanisme, zowel de broodmachine als de emmers, werd snel vernietigd. De broodbakmachine zelf werkte naar behoren, dus de kwestie van het vervangen ervan kwam niet eens aan de orde. Het probleem is puur mechanisch en het is niet moeilijk om het op te lossen.
De eerste poging was om de huls 180 graden te draaien, de onbewerkte kant. Deze beslissing rechtvaardigde zichzelf echter niet. Het lukte me om 8 broden te bakken, waarna het kloppen weer doorging. En de mouwopbrengst was zelfs nog sterker. Daarom raad ik aan om, wanneer er een probleem optreedt, dit niet eens te proberen, maar alleen een volledige vervanging.
Om bij de hoes te komen, moet u de broodbakmachine volledig uit elkaar halen. Hier is niets ingewikkelds aan, maar het proces zelf is op sommige plaatsen niet duidelijk en zonder de functies te kennen, kun je iets kapotmaken. Deze handleiding bevat een stapsgewijze beschrijving van het proces van het demonteren en vervangen van de bus.
Eerst moet u de bovenklep verwijderen. Wrik hiervoor de bevestigingsplaat los met een schroevendraaier:
En we verwijderen het:
Verwijder de cover:
Draai vervolgens in het bakgedeelte voorzichtig de 8 schroeven van de behuizing los, terwijl u de belasting van het verwarmingselement, dat kan barsten, vermijdt. Bij sommige schroeven kun je met een kruiskopschroevendraaier tussen het verwarmingselement en de muur komen. Als de schroevendraaier echter niet past en er kracht nodig is om het verwarmingselement te buigen, is dit niet nodig. Het is beter om onder een hoek dicht bij de zijkant te komen. In sommige gevallen kan het in plaats van een kruiskopschroevendraaier handiger zijn om een platte schroevendraaier te gebruiken:
We schroeven de steun van het verwarmingselement los:
We draaien de broodbakmachine om en draaien de 5 schroeven los waarmee de bodemdeksel is bevestigd:
Twee centrale driezijdige schroeven:
Als er geen geschikte schroevendraaier beschikbaar is, kunnen deze worden verwijderd met een platte schroevendraaier met de juiste breedte:
Na het losdraaien van de schroeven zal de onderplaat niet loskomen. Het rust op grendels, die van buitenaf moeilijk bereikbaar zijn. We draaien de kachel terug en wrikken de losgeschroefde behuizing van de bakzone in het bovenste gedeelte los, tillen hem voorzichtig op en proberen het verwarmingselement niet aan te raken. Om de behuizing gemakkelijk uit te trekken te maken, is het belangrijk om vervormingen te voorkomen. Door ongeveer 2/3 van de hoogte te verhogen, zal het lichaam vast komen te zitten. De reden hiervoor is de schroef waarmee de keramische steun van het verwarmingselement is bevestigd. U hoeft deze niet los te schroeven, u hoeft alleen maar op de body te drukken ter plaatse van de schroef zodat deze door de plastic afdichting gaat:
Met het lichaam van de bakzone verwijderd, krijgen we toegang tot de grendels van binnenuit. Til deze kant van de broodmachine 2-3 cm op en knijp in de vergrendelingen met een platte schroevendraaier. Gewoonlijk is het voldoende om de kap te verwijderen door 2-3 vergrendelingen in te drukken:
Voordat u de behuizing verwijdert, moet u de kabel loskoppelen van de elektronische eenheid en deze niet beschadigen. Om dit te doen, beweegt u het lichaam van de broodmachine voorzichtig naar voren en vermijdt u het trekken van de trein. Dit vergemakkelijkt de toegang tot de connector. U moet de brede witte connector loskoppelen, de tweedraads aan de rechterkant is een thermische sensor, u hoeft deze niet aan te raken. De connector heeft een vergrendeling in het centrale deel, u kunt deze loswrikken met een platte schroevendraaier en de connector er voorzichtig af duwen.Nadat de vergrendeling uit de groef is gekomen, kan de connector worden verwijderd door deze zachtjes te schudden of lichtjes los te wrikken met een schroevendraaier rechts en links:
Na het loskoppelen van de connector kan de behuizing worden verwijderd:
Draai de 7 schroeven los die worden aangegeven door de pijlen waarmee de basis aan de onderplaat is bevestigd. U hoeft de rest van de schroeven niet los te draaien:
Breng de basis omhoog en plaats deze op zijn kant. Tegelijkertijd is het belangrijk om het verwarmingselement niet te belasten; het bordframe kan als ondersteuning worden gebruikt:
Trouwens, als iemand niet tevreden is met de lengte van de draad, kan deze vanuit deze positie gemakkelijk en zonder problemen worden gewijzigd in een langere.
We duwen de riem van de poelie naar binnen:
We draaien de katrol en verwijderen de riem:
Om de katrol te verwijderen, draait u de moer 8 los en verwijdert u de grover en de ring. Als het tegelijkertijd niet mogelijk is om de poelie van de as te verwijderen, wrik deze dan los met een platte schroevendraaier. Een belangrijk punt: je moet de basis bij de as wrikken. Leun niet op de rand van de katrol, deze kan breken. Om dit te doen, plaatst u een platte schroevendraaier en draait u, terwijl u de poelie van de as duwt:
Verwijder de katrol. Het is belangrijk dat u de rechthoekige ring niet kwijtraakt, die eruit kan springen:
De as is geborgd met een borgring. Wrik het voorzichtig los met een schroevendraaier, terwijl u het met de andere hand vasthoudt, want de ring kan eruit springen en verloren gaan:
Er zit een plastic ring onder de stop, verwijder deze. De as kan nu worden verwijderd:
Draai vanaf de zijkant van de bakruimte de drie schroeven los waarmee de emmer is bevestigd en verwijder de houder:
Mouwparameters: buitendiameter 12 mm, binnendiameter 8 mm, lengte 14 mm. Zitting lengte - 12 mm:
Ik weigerde het te vervangen door een soortgelijke hoes. Na een tijdje valt het op dezelfde manier uit elkaar. Daarom is gekozen voor een naaldlager met dezelfde parameters. Een belangrijk punt: aangezien de basis duraluminium is, moet het lager een buitenring hebben. Een rolkooi werkt gewoon niet. Het was niet mogelijk om lagers te vinden met een lengte van 14 mm, dat zijn er maar 12 mm. Maar de zitting is 12 mm, dus dit lager zal het doen. Ik heb het op Ebay besteld. Het lager is gekozen in één richting, met rotatie in één richting. Hij stopt in de tegenovergestelde richting. Over het algemeen raad ik dit type lagers niet aan, er kunnen problemen zijn met het verwijderen van de bak, al is dit in mijn geval niet het geval: de bakrand heeft voldoende speling om hem te draaien. Maar als er geen andere lagers zijn, is dit ook voldoende.
Om de huls eruit te drukken, neemt u een monster of een geschikte pen met een diameter van 10-11 mm. De afbraak wordt ondersteund door een stomp uiteinde. De huls wordt eruit gedrukt met lichte slagen van een hamer. U hoeft niet te kloppen, de basis kan barsten.
Het lager wordt op dezelfde manier ingedrukt. Als het eenzijdig is, let dan op de draairichting van de mixer. De zitting kan worden ingevet om het persen te vergemakkelijken. Bij het indrukken is het belangrijk om het lager niet scheef te trekken.
Voordat de as wordt gemonteerd, wordt het lager gesmeerd. Ik koos voor het SHRUS-4-vet, omdat het apparaat is geladen. Je moet niet bang zijn dat non-food vet het niet waard is. Het lager bevindt zich onder het bakgedeelte, daar is geen sterke verwarming en het zal op geen enkele manier in contact komen met brood. En de fabriekssmering van de bus is daar vergelijkbaar.
De montage gebeurt in omgekeerde volgorde: de as wordt gemonteerd, geborgd met een borgring. Om dit te doen, wordt de ring eenvoudig op de sleuf aangebracht en licht aangedrukt. een katrol wordt geplaatst en vastgedraaid met een moer. De riem wordt als volgt omgedaan: eerst wordt hij over de riemschijf geregen, dan wordt hij op de motorriemschijf gelegd, aan de ene kant wordt hij over de grote riemschijf geworpen en voorzichtig rondgedraaid. Vervolgens worden de basisschroeven aangedraaid. Vergeet bij het installeren van de behuizing de connector van de elektronische eenheid niet. Na het aansluiten van de connector wordt de behuizing op zijn plaats gezet en vastgeklikt. De schroeven van het onderste deel worden vastgedraaid. Vervolgens wordt de bakplaatafdekking voorzichtig omlaag bewogen. Er zijn twee punten bij hem: aan het begin van de beurt moet je op de plaats drukken waar het verwarmingselement is bevestigd. Laat het vervolgens heel voorzichtig zakken om het verwarmingselement niet te beschadigen. Vervolgens worden de gaten uitgelijnd en worden 8 bevestigingsschroeven vastgedraaid.De bevestiging van de verwarmingselementsteun is gedraaid. Het deksel wordt erop gezet.
Na installatie van het lager is de broodbakmachine al enkele maanden succesvol aan het werk, tot nu toe zijn er geen problemen.